Будова квіткової рослини. Вегетативні й генеративні органи

Мета уроку: знайомити учнів з вегетативними й генеративними органами рослин, їх функціями та при­значенням.

Обладнання й матеріали: різноманітні рослини та їх фрагменти, на яких можна було б ознайомитися з різними органами рослин.

Базові поняття й терміни уроку: органи вегетативні, органи генеративні, корінь,пагін, листок, стебло, бруньки, квітка, плід, на­сінина.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Як слід готувати препарат?

2. Як ви можете довести, що клітини в рослині живі?

3. Які типи рослинних тканин ви знаєте?

III. Вивчення нового матеріалу

Основні органи вищих рослин

Орган

Особливості будови

Пагін

 

Основний, наростаючий верхівкою орган рослин, що складається з ряду повторюваних однорідних елементів. До складу пагона входять стебло, листки і бруньки

Стебло

Вісь пагона, що виконує механічну і провідну функції

Листок

Бічний, зазвичай сплощений орган рослини, що виконує функції фотосинтезу

Брунька

Зародок пагона

Корінь

Основний, наростаючий верхівкою орган рослин, кінчик якого завжди закритий кореневим чохликом. Основною функцією кореня є прикріплення рослини й забезпечення її водою й мінеральними речовинами

Квітка

Генеративний орган покритонасінних рослин, до складу якого зазвичай входять квітконіжка, квітколоже, оцвітина, тичинки, маточки

Орган-частина організму, яка виконує одну або кілька специфічних функцій і має певну будову.

Вегетативні органи-органи рослин, служать для підтримання індивідуального життя рослини (наприклад, пагін, корінь).

Генеративні органи-органи рослин, які пов’язані з функцією статевого розмноження (наприклад, квітка, насіння, плід).

У процесі формування знань про взаємозв’язок коріння, листя і стебла слід показати учням шляхи руху води, мінеральних солей і органічних речовин, їх використання рослинним організмом. У зв’язку із цим виникає необхідність постановки дослідів, що доводять пересування води й мінеральних солей по судинах деревини, органічних речовин-по ситоподібних трубках лубу. Техніка постановки цих дослідів проста й добре освоєна в шкільній практиці, а їх результати створюють підґрунтя для підведення учнів до висновків про єдність будови та функцій судин і ситоподібних трубок кореня, стебла й листка, про утворення ними в організмі єдиної провідної системи, що забезпечує переміщення й обмін речовин між органами рослини. При цьому важливо показати учням, що діяльність одного органа залежить від діяльності іншого. Наприклад, якщо корені будуть поглинати з ґрунту недостатньо води й мінеральних солей, то в листках утвориться мало органічних речовин, у результаті рослина голодуватиме, ріст органів затримається, у запас відкладатиметься мало органічних речовин, різко знизиться врожай.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді напитання

На які частини ділиться тіло вищих рослин?

Які органи рослин називають вегетативними?

Які органи рослин називають генеративними?

Що таке пагін?

Що таке корінь?

Що таке лист?

Що таке стебло?

V. Домашнє завдання

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: