Геологічна будова. Східноафриканські розломи земної кори

Мета: сформувати в учнів знання про сучасний рельєф, геологічну будову та корисні копалини Африки, історію розвитку й формування рельєфу материка; розкрити закономірності поширення основних форм рельєфу і корисних копалин.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта Африки, карта будови земної кори, атласи, контурні карти, електронний атлас ІПТ.

Опорні та базові поняття: основні форми рельєфу, платформа, область складчастості, корисні копалини, горст, грабен, тектонічний розлом, Пангея, Гондвана, рівнина, гора, рифтова зона.

Географічна номенклатура: Атлаські гори, нагір’я Ахаґґар, Тібесті, плато Дарфур, Ефіопське нагір’я, Східноафриканське плоскогір’я, вулкан Кіліманджаро, Драконові гори, Капські гори.

ЗМІСТ УРОКУ

I.Організаційний момент

Прийом «Інтелектуальна розминка»

Бесіда

•Охарактеризуйте за планом географічне положення Африки.

•Як відбувалось дослідження та освоєння материка.

•Назвіть найвідоміших дослідників. Розкажіть про них.

II. Актуалізація опорних знань та умінь

Прийом «Так-ні»

Учитель згадує поняття, пов’язані з темою (наприклад, літосферна плита, рухи плит, рифтова зона, вулканізм, рельєф та ін.), а учні знаходять відповідь, ставлячи навідні запитання, відповідати на які слід лише «так» або «ні».

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Приваблива мета»

Учитель, підсумовуючі знання учнів, зауважує, щоАфрика — це один із найвищих материків світу. Чому Африку вважають кладовою людства?

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «Навчальний мозковий штурм»

Дітям пропонується за 5 хв, працюючи з картою «Будова земної кори», визначити, що лежить в основі материка Африка. З’ясувати, як будова земної кори материка вплинула на рельєф.

2. Прийом «Творча лабораторія»(робота по рядах)

Кожен ряд знаходить певну форму рельєфу в атласі (гори, рівнини), називає їх і пояснює процес утворення.

Разом з учителем визначають поділ материка на Високу й Низьку Африку, обговорюють утворення Східноафриканської рифтової зони і вулканів Кіліманджаро, Кенія та ін.

 

3. Прийом «Дивуй»

Декілька учнів, заздалегідь підготувавшись, розповідають цікаві історії про відкриття й використання корисних копалин Африки.

Заповнюючи таблицю, з’ясовують закономірність поширення корисних копалин.

Група корисних копалин

 

У яких породах залягають

 

Вид корисних копалин

 

 

 

 

 

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Лови помилку картографа»

Учень (учитель) показує та називає гори, рівнини, вулкани Африки, іноді навмисно припускаючись помилки. Учні висловлюють свою згоду або незгоду.

VІ. Підсумок уроку

Учні підбивають підсумки самостійно, відповідаючи на запитання: що нового про Африку дізнались на уроці?

Прийом «Викликаю асоціацію»

Діти по черзі називають та проговорюють ті поняття і назви, які виникли при слові «Африка». Після цього, не дивлячись в атлас, наносять основні форми рельєфу та корисні копалини на контурну карту.

VІІ.Домашнє завдання

•Опрацювати текст параграфа.

•Доробити таблицю.

•Виправити помилки в контурній карті.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: