Гідросфера та її основні частини

Мета: поглиблення та систематизація знань про властивості води, кругообіг води та його наслідки; формування знань про гідросферу та її складові; розвиток первинних практичних навичок розрізняти складові гідросфери; виховання бережливого ставлення до водних багатств планети.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручники, атласи, глобус, настінна карта півкуль, схема (відеосюжет) «Світовий кругообіг води».

Опорні поняття: агрегатні стани води, атмосфера, випаровування, конденсація, кругообіг води.

Базові поняття: гідросфера, складові гідросфери.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Бліц-опитування»

• Назвіть і дайте визначення оболонок Землі, особливості яких було вивчено на уроках географії.

• В яких агрегатних станах перебуває вода?

• За яких умов вода переходить з одного стану в інший?

• Про які властивості води ви дізналися під час вивчення теми «Атмосфера»?

• Що таке кругообіг води?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Фантастична добавка»

Колись давно жила собі планета. Була вона молода, гаряча і дуже самотня. Інші планети Сонячної системи, такі ж молоді та гарячі, знаходились далеко, і спілкуватися з ними було важко. Дуже хотілося планеті з кимось товаришувати, про когось дбати. І от одного разу, в результаті дуже складної послідовності хімічних реакцій, у речовині мантії планети почала утворюватися вода. Поступово води утворилося так багато, що вона заповнила западини. А оскільки поверхня планети була теплою, то вода почала активно випаровуватися, утворилися хмари, а із хмар пішов дощ. Одного сприятливого моменту у воді з’явилися перші найпростіші живі організмі. Як із цих найпростіших виникли складні живі системи, поки що нікому не відомо. Але головне, наша планета відтоді перестала страждати від самотності...

Неважко здогадатися, про що йдеться в цій казці. Звичайно ж, про воду, про водну оболонку Землі, про взаємозв’язки водної оболонки з літосферою та атмосферою. Саме водну оболонку — колиску життя

на нашій планеті, ви вивчатимете на уроках, присвячених темі «Гідросфера». На вас чекають простори океанів, загадкові вигини річок та таємничі озера, мальовничі водоспади та холодні льодовики. Тож почнемо знайомство з водною оболонкою планети.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1. Унікальні властивості води. («Мозковий штурм»)

2. Світовий кругообіг води:

а) робота зі схемою «Світовий кругообіг води» (якщо є можливість — перегляд відеосюжету).

б) висновки, наслідки кругообігу — взаємозв’язок водних об’єктів між собою.

3. Гідросфера — водна оболонка Землі.

а) складові гідросфери. Аналіз діаграми в підручнику;

б) значення прісної води для людей (робота в парах).

V. Закріплення вивченого матеріалу

Альтернативні варіанти

Прийом «Географічний крос»

• Водна оболонка нашої планети називається.... (Гідросферою)

• Основна частина вод гідросфери зосереджена у... (Світовому океані)

• Вода може перебувати у трьох станах: ... (Рідкому, твердому, газоподібному)

• Основною причиною утворення кругообігу води в природі є... (Енергія Сонця)

• Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий океани разом утворюють... (Світовий океан)

* Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)

Завдання. Складіть невелике оповідання з теми «Мандрівка крапельки води».

* Прийом «Проблемне питання»

Як зміниться гідросфера, якщо Земля раптом втратить атмосферу?

«Географічний практикум»

Складіть схему складових гідросфери.

VI. Підсумок уроку

Прийом «П’ять речень»

Учні складають п’ять речень, що містять головну інформацію уроку.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст параграфа.

• Скласти в зошиті схему світового кругообігу води.

Випереджальне:

• прочитати параграф «Світовий океан та його частини»;

• скласти проблемне питання до тексту параграфа;

• об’єднатися в групи, принести ксерокопію карти океанів, аркуш паперу формату А3, маркери.

Додатковий матеріал до уроку

• Серед дев’яти планет Сонячної системи тільки Земля має рідку оболонку. Майже 3/4 поверхні Землі вкрито суцільною завісою вод, і лише 1/4 припадає на суходіл. У Північній півкулі нашої планети водою зайнято 61 % поверхні, а в Південній — 81 %.

• В історії Землі існує чимало нерозгаданих таємниць і загадок. Однією з них є питання про те, як утворилися океани.

Безсумнівним є той факт, що в найдавніший період розвитку Землі їх не існувало. За оцінками вчених, води океанів з’явилися понад 500 млн років тому. Сучасні теорії стверджують, що колись майже вся поверхня планети була морем. Теорія про рухи літосферних плит наводить докази змін, що відбувалися з океанами та сушею протягом геологічного розвитку Землі.

• Води атмосфери в результаті кругообігу оновлюються впродовж кількох днів, річок — тижнів, озер — місяців і років; склад води Світового океану оновлюється протягом 3 тис. років, організмів — за кілька годин.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: