Ілюзорно-просторове зображення
Мета: закріплювати розуміння учнями поняття «композиція», відомості про передавання глибини простору на площині; поглиблювати розуміння поняття «повітряна перспектива» та засоби передавання глибини простору на площині; розвивати навички та вміння передавати простір, освітлення, визначати тон; формувати образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати; виховувати в учнів уважність; стимулювати розвиток допитливості.
Обладнання: матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи; репродукції картин відомих художників (І. Шишкін «Туманний ранок» та ін.).
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, цупкий картон, кольоровий папір, простий олівець, зубна щітка, гуаш, пензель, ємність для води, серветки для витирання рук і пензлів, палітра.
Основні поняття: «панорама», «діорама».
Тип: комбінований урок.
Коментар
Творче завдання уроку може бути виконане у техніці набризку. Якщо технічні умови класної кімнати не дозволяють використати запропоновану техніку, завдання може бути виконане у техніці гуаші або акварелі. Як варіант творчого завдання може бути запропоноване
виконання художньої панорами «Тваринний простір». (Робота виконується у групах.) Фігурами предметного плану можуть бути фігурки-орігамі.
 
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання
• Як художники передають на площині глибину простору?
• Які зображення розташовують на першому (передньому), другому (середньому), третьому (дальньому, задньому) планах?
ІII. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя
Ви вже знаєте, що якщо предмет розташований близько, то тонкий шар повітря, що знаходиться між ним і оком, мало змінює колір предмета. Якщо ж предмет розташований далеко, то до світла, відбитого предметом, додається блакитне світло, що розсіяне повітрям,
і предмет здається блакитнуватим; чим більше віддалені предмети, чим товще шар атмосфери, крізь який проходить світло, що відбите предметами, тим більше домішується блакитного кольору. Світлі предмети при віддаленні менше «синіють», ніж темні або затемнені. Це відбувається тому, що частина синіх променів, що віддзеркалені світлими
предметами, не доходить до нашого ока, а розсівається повітрям у різні боки. З цієї ж причини світлий предмет, якщо він освітлений, може здаватися на відстані навіть жовтішим або червонішим, ніж поблизу (рожеві снігові гори, оранжеві хмари біля горизонту), тому що повітря, розсіюючи блакитні промені, пропускає червоно-оранжеві. Темні предмети або їх тіньові сторони із віддаленням від них спостерігача сприймаються синішими і в той же час здаються блідішими (світлішими) через те додаткове світло, яке розсіяне в повітрі. Оскільки всі кольори предмета при віддаленні втрачають свою насиченість, блакитніють або синіють, в тінях світлішають, а в світлих місцях темнішають, то різниця в кольорі та світлоті предметів стає меншою, контрасти слабкішими, унаслідок чого контури предметів, їх рельєф, деталі втрачають свою виразність. Чим далі знаходяться предмети від спостерігача, тим більше виражені ці зміни. Отже, для віддалених предметів характерні пом’якшення контурів, ослаблення насиченості кольорів, зміна світлоти, різка відмінність за кольором від предметів переднього плану. У зв’язку з цим теорію перспективи Леонардо да Вінчі поділяв
на три частини:
• лінійна перспектива — визначає закони зменшення розміру фігур у міру їх віддалення від спостерігача;
• повітря, або колірна перспектива — трактує питання зміни кольору залежно від відстані між глядачем і об’єктом, який спостерігають, та вплив на колір шару повітря;
• перспектива рельєфу аналізує зміну ступеня виразності меж фігур і контрасту світла та тіні на них у міру віддалення в глибину простору, що зображується на картині.
Панорама (від грецьк. pan — все і horama — вид, видовище) — вид мистецтва, живописна картина, що охоплює все коло горизонту, на якій плаский живописний фон поєднується з об’ємними макетами переднього «предметного» плану.
Діорама (від грецьк. dia — через, крізь і horama — вид, видовище) — стрічкоподібна, зігнута в плані півколом живописна картина із переднім «предметним» планом (споруди, реальні та бутафорські предмети). Діорами розраховані на штучне освітлення і часто розташовуються
у спеціальних павільйонах.
Організація сприйняття творів мистецтва
Учитель пропонує учням розглянути репродукції картин, на яких зображено глибоку перспективу, виконані видатними художниками; пропонує уважно роздивитися картини; скласти невеличкий усний твір- опис за картиною, яка найбільше вразила; визначити, якими засобами виразності скористався художник для відображення свого ставлення.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Творче завдання
Намалюйте пейзаж, на якому відкриваються простори рідного краю. Для передавання простору використовуйте техніку набризку. Перш ніж розпочати роботу кольором, виконайте ескіз за допомогою простого олівця. Потім із цупкого картону виріжте трафарети. Для
кожного плану — свій трафарет. Потім роботу виконайте в кольорі.
Індивідуальна робота за творчим завданням
V. Підбиття підсумків
Обговорення учнівських робіт
Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків.
VІ. Домашнє завдання
Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок за один урок. Учням пропонується завершити роботу вдома за допомогою туші.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: