Харчування і здоров’я

Мета уроку: ознайомити учнів з основними вимогами до нормального харчування, розглянути наслідки недостатнього харчування й ожиріння, встановити чинники, що негативно впливають на процеси обміну речовин; навчитися складати й аналізувати індивідуальний харчовий раціон, ураховуючи склад і енергетичну цінність продуктів харчування, а також вік і професію людини.

Обладнання й матеріали: таблиця «Будова клітини тварин», схеми «Обмін білків, жирів і вуглеводів», «Обмін води й мінеральних солей».

Базові поняття й терміни: енергетичний баланс організму, потреба в поживних речовинах, недостатнє харчування, надмірне харчування.

Концепція уроку

Сформулювати поняття раціонального харчування й енергетичного балансу організму; показати, чим визначається потреба організму людини в поживних речовинах; пояснити, чому з віком змінюється потреба в поживних речовинах; розглянути наслідки недостатнього харчування й ожиріння, на конкретних прикладах показати чинники, що негативно впливають на процеси обміну речовин; у ході практичних робіт дати кожному учневі можливість отримати практичні навички з визначення ідеальної ваги тіла й зі складання індивідуального харчового раціону.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Опишіть функції вітаміну А, а також наслідки його нестачі й надлишку в організмі.

2. Опишіть функції вітаміну D, а також наслідки його нестачі й надлишку в організмі.

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Раціональне харчування — харчування, за якого до організму з харчовими продуктами надходять усі поживні речовини, вітаміни й мінеральні солі в кількості, що необхідна для нормальної життєдіяльності.

Енергетичний баланс — рівне співвідношення енергії, що надходить до організму з їжею, і енергії, що витрачена внаслідок діяльності організму.

Якщо витрати енергії перевищують її надходження, то кажуть про недостатнє харчування. Якщо ж надходження енергії перевишує її витрату, то кажуть про надмірне харчування.

Чинники, що визначають потребу людини в поживних речовинах: маса тіла, вік, рівень рухової активності.

IV. Виконання практичних робіт

Практична робота № 5. Антропометричні вимірювання

Мета: навчитися вимірювати ріст і вагу тіла, встановлювати кореляцію між окремими частинами тіла.

Обладнання й матеріали: ростомір, медичні терези, сантиметрова вимірювальна стрічка, ручний динамометр, зошит, підручник.

Хід роботи

Робота виконується групами по два-чотири учні.

1. Визначення росту.

Встаньте без взуття на площадку ростоміру так, щоб торкатися вимірювальної планки трьома точками: на рівні п’яток, сідничних м’язів і лопаток. По горизонтальній планці, яку

притискують до голови, визначте ріст і занесіть результати до таблиці.

2. Визначення ваги.

Встаньте без взуття й верхнього одягу на медичні терези. Визначте вагу й занесіть результати до таблиці.

3. Визначення масо-ростового індексу.

Масу свого тіла розділіть на ріст (у см). На кожний сантиметр росту має припадати 350–400 г у хлопчиків і 375–425 г у дівчат. Результати занесіть до таблиці.

4. Визначення масо-ростового показника.

Якщо ваш ріст у межах 155–164 см, то відніміть від росту цифру 100. Якщо ваш ріст у межах 165–185 см, то відніміть від росту цифру 110. Результати занесіть до таблиці.

5. Зняття мірок з фігури.

Вимірювання виконується сантиметровою стрічкою. Проводяться такі вимірювання:

1) довжина ніг (від горба стегнової кістки до підлоги);

2) обхват шиї (по основі шиї);

3) обхват грудей (по найбільш виступаючих точках грудей);

4) обхват талії (по найбільш тонкій частині фігури);

5) обхват стегон (по найбільш виступаючих точках сідниць).

Параметр

Значення параметра

Ріст

 

Вага

 

Масо-ростовий індекс

 

Масо-ростовий показник

 

Довжина ніг

 

Обхват грудей

 

Обхват шиї

 

Обхват талії

 

Обхват стегон

 

6. Сформулюйте висновки, в яких укажіть, про що свідчить відповідність маси тіла й росту, а також окремих частин тіла. Поясніть, яке значення для людини має знання цих параметрів.

Практична робота № 6. Аналіз індивідуального харчового раціону за добу та відповідність його нормам

Мета: навчитися складати й аналізувати індивідуальний харчовий раціон, ураховуючи склад і енергетичну цінність продуктів живлення, а також вік і професію людини.

Обладнання й матеріали: таблиці «Вміст органічних речовин у харчових продуктах рослинного і тваринного походження», «Добова витрата енергії у людей, які займаються різними видами праці», «Норма добової потреби людей у поживних речовинах», зошит,

підручник, калькулятор.

Хід роботи

1. Складіть розпорядок дня й обчисліть енергетичні витрати для кожного виду діяльності (з розрахунку на свій організм). Визначте повну витрату енергії за добу. Результати оформте у вигляді таблиці.

Вид діяльності

Енергетичні витрати,

кДж на 1 кг ваги за годину

Сумарні енергетичні витрати

Читання, письмо, розу-

мова праця

6,3

 

Прогулянка, ходьба

11,7

 

Легка фізична праця

15,2

 

Важка фізична праця

23,0

 

Легке домашнє завдання

18,5

 

Спокійне сидіння

5,9

 

Стояння

8,4

 

Біг (8 км/год)

35,6

 

Спів

8,4

 

Сон

4,2

 

Їзда на велосипеді

29,7

 

2. Складіть свій індивідуальний харчовий раціон, оформивши результати у вигляді таблиці.

Режим

живлення

Про-

дукт

Маса

продук-

ту, г

Енергетич-

на цін-

ність, кДж

Уміст у продуктах, %

Відсоток

добового

раціону

 

 

 

 

білків

жирів

вуглеводів

 

Сніданок

 

 

 

 

 

 

 

Обід

 

 

 

 

 

 

 

Вечеря

 

 

 

 

 

 

 

Разом

 

 

 

 

 

 

 

3. Сформулюйте висновки, в яких укажіть, наскільки ваш раціон відповідає оптимальному, а також порівняйте добові витрати й надходження енергії до вашого організму.

V. Домашнє завдання

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: