Клас Однодольні. Представники родини Лілійні

Цілі уроку: ознайомити учнів з основними представника­ми родини Лілійні, їхніми характерними озна­ками, розмаїтістю й використанням людиною.

Обладнання й матеріали: гербарій, ілюстрації, живі та фіксовані квітки представників родини.

Базові поняття й терміни уроку:суцвіття, віночок, пелюстки, зрослолиста оцвітина, проста оцвітина, квітки, цибулини, кореневища, паралельне й дугове жилкування.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1.Яке значення для людини маютьрослини родини Злаки?

2.Які риси характерні для рослин родиниЗлаки?

3. Які злаки є найпоширенішими в Україні?

III. Вивчення нового матеріалу

У лілейних найвиразніше можна спостерігати всі ознаки однодольних: тридольна квітка, лінійні листки, мичкувата коренева система.

Усі рослини цієї родини зимують у вигляді цибулини— видозміненого підземного пагона. Цибулини можуть бути багаторічними й однорічними. В однорічних цибулин до кінця сезону всі луски відмирають і в старих оболонках залишається нова цибулина.

Серед лілейних є рослини-ефемероїди. Ці рослини швидко проходять фази вегетації, цвітіння і плодоношення в період, коли в ґрунті ще досить вологи (степові й пустельні тюльпани) або ще не розпустилися листки на деревах (гусяча цибуля, проліска).

До цієї родини належить величезна кількість декоративних видів, багато які з них вирощуються повсюдно. Це тюльпани, рябчики, лілійник, лілії.

Паспорт родини Лілійні

Родів 10, видів 750.

Квітка— О3+3Т3+3П(3).

Поширення— помірні й субтропічні області Північної півкулі.

Життєва форма— багаторічні трав’янисті рослини із цибулинами.

Запилення— комахами.

Плоди— коробочки.

Найважливіші роди— Тюльпан, Лілія, Гусяча цибуля.

Культурні рослини— лілія, тюльпан.

IV. Виконання практичної роботи

Практична робота № 3. Визначення рослин класу Однодольні

Мета:навчитися визначати однодольні рослини, використовуючи визнач­ник або визначальну картку.

Обладнання й матеріали:визначник або визначальна картка, живі або гербарні зразки однодольних рослин, лупа, препарувальні голки.

Хідроботи

1.Ознайомтеся з визначником або визначальною карткою. Зверніть увагу на те, що визначник складений за певними правилами. Сукупність ознак рослин, що визначаються, розташована в певній послідовності та є ключем для визначення. Ключ має декілька рівнів. На кожному з них ознаки, що виключають одна одну, розподілені у дві групи (тезу й антитезу). Біля кожної тези або антитези є посилання на номер того рівня, на якому продовжується визначення рослини. На останньому рівні замість посилання розташована назва рослини, що визначається.

2.Розгляньте структуру ключа і знайдіть його рівні.

3.Ознайомтеся з ознаками, які описані на першому рівні, і співвіднесіть їх опис із рослиною, яку вам потрібно визначити.

4.Виберіть ту групу ознак (тезу або антитезу), що відповідає вашій рослині, ізнайдіть посилання на наступний рівень ключа.

5.Повторюйте цю операцію доти, поки не визначите рослину.

6.Зробіть висновок, у якому вкажіть назви визначених рослин та ознаки, найбільш характерні для представників класу Однодольні.

V. Домашнє завдання

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: