Кліматичні пояси і типи клімату Африки

Мета: ознайомити учнів з проявом головних кліматотворних чинників і виявити наслідки їхньої дії на прикладі території материка Африка; встановити закономірності змін температури і кількості опадів; формувати в учнів поняття про кліматичні пояси і типи клімату Африки; розвивати допитливість і кмітливість; розширювати кругозір учнів; продовжувати формування навичок логічного мислення, самостійного опанування навчального матеріалу.

Обладнання: кліматична карта Африки, атласи, додаткова література або слайди для мультимедійної дошки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Опорні та базові поняття: клімат, кліматотворні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату, сонячна радіація, підстілаюча поверхня, циркуляція атмосфери, самум, циклон і антициклон, океанічні течії, основні і перехідні кліматичні пояси, температура повітря, постійні вітри, опади.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Розминка»

•Область атмосфери з низьким тиском у центрі...

•Рух повітряних мас над поверхнею Землі...

•Випромінювання Сонцем тепла і світла...

•Вертикальний атмосферний вихор, що має форму стовпа...

•Область атмосфери з високим тиском у центрі...

•Типи погоди, що повторюються з року в рік...

•Дуже швидкий, руйнівної сили вітер...

•Межа між різними повітряними масами...

•Горизонтальне переміщення повітря...

•Волога, що випадає з хмар...

•Найбільша частина Світового океану...

•Складові частини атласу (серед них і кліматична)...

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Учитель.Спробуймо асоціювати слово «Африка» з іншими словами... відразу хочеться сказати — жара і пустеля. Саме тут, в пустелях Африки, зафіксовано найвищу температуру — +57,8°С. Над морем барханів повітря неначе тремтить, роблячи навколишні пейзажі хиткими та оманливими. Шведський дослідник Ч. Андерсон, що побачив Африку у 1850-х роках, писав: «Важко знайти на світі місце, яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися. Навіть смерть була б краща за вигнання до цього краю.»(Уривок про пустелю Наміб.) Але мандруючи до центру цього величного материка, зустрічаємо і світ саван, і екваторіальні вологі ліси з багатим і різноманітним складом живих істот. Чому така мінлива природа в Африці? З чим це пов’язано?

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Метод «Мікрофон»(кожен учень дає відповідь або висловлює свою думку швидко, по черзі)

•Що називається кліматом?

•Під дією яких чинників формується клімат?

•На який кліматичний показник впливає сонячна радіація?

•Від чого залежить температура повітря?

•На який показник клімату впливає характер підстилаючої поверхні?

•Які типи повітряних мас сформувалися в Африці? Як вони впливають на клімат?

•Які області постійного тиску знаходяться над материком?

•Як впливають течії на формування клімату?

2. Метод «Мозковий штурм»

•Як змінюються температури взимку і влітку на території Африки (згадайте ГП материка)? Проаналізуйте ізотерми.

•Чи однакова кількість опадів на всій території? Проаналізуйте кліматичну карту.

•В яких кліматичних поясах лежить Африка?

•Описати екваторіальний тип клімату за планом (розташування території, температура січня, липня, амплітуда температур, кількість опадів, переважаючі вітри).

•Який тип клімату переважає в Північній і Південній Африці?

•Які причини утворення пустель на узбережжі материка?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Пізнайко». Робота групами по чотири учні

Завдання.Скласти запитання, що починається зі слова «Чому...» та окремо написати відповідь у вигляді тез. Приклад: «Чому в тропічних широтах випадає найменша кількість опадів?»

Відповідь:

•це широти з постійним високим тиском, де переважає антициклон;

•тут постійно висока температура;

•біля західного узбережжя панують холодні течії».

VI. Підсумок уроку

•Клімат Африки різноманітний, адже материк розташований у межах субтропічного, тропічного, субекваторіального та екваторіального поясів.

•Найбільша площа її лежить у тропічних широтах, де переважає високий тиск та континентальні повітряні маси з високими температурами і малою кількістю опадів цілий рік, що приводить до утворення пустель.

VII. Домашнє завдання

•Опрацювати текст підручника

•Скласти порівняльну характеристику клімату Сахари та Калахарі.

•Дати усну відповідь на запитання: «Чому на східних схилах Драконових гір випадає велика кількість опадів?».

•Підготувати цікаву інформацію з даної теми

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: