Кліматичні пояси і типи клімату Австралії. Води суходолу

Мета: показати особливості кліматичних умов і внутрішніх вод Австралії, продовжувати формувати поняття про основні та перехідні кліматичні пояси і відповідні типи клімату; вдосконалювати вміння працювати з кліматичними картами та діаграмами, виховувати повагу до власних думок та думок товаришів по класу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична і кліматична карти Австралії, атласи, підручники, додаткові джерела географічних знань — енциклопедії, журнали, ілюстрації природи материка, слайди для мультимедійної дошки.

Опорні та базові поняття: клімат, показники клімату, кліматичний пояс, внутрішні води, температура повітря, сухість, вологість, тип клімату, річка, озеро, підземні води, річкове русло, крік.

Географічна номенклатура: річки: Муррей, Дарлінґ; озеро Ейр; Великий Артезіанський басейн.

Зміст уроку

I. Організаційний момент

Визначення мети і завдань роботи на уроці. Визначення основних етапів роботи на уроці.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1. Прийом «Географічна мозаїка»

• Атмосферний вихор, який має низький тиск у центрі. З ним пов’язана нестійка хмарна погода з опадами... (Циклон)

• Випромінення Сонця... (Радіація)

• Субекваторіальна або тропічна рослинність у вигляді степових просторів з багаторічних трав’янистих рослин, серед яких розкидані окремі дерева, групи дерев або чагарники... (Савана)

• Природна розплавлена маса гірських порід, яка утворилася в глибинних шарах Землі і не виливалася на її поверхню... (Магма)

• Широтна смуга з відносно однорідним кліматом... (Кліматичний пояс)

• Частина суходолу, з якої вода стікає в певну річку, озеро, море... (Басейн стоку)

• Постійний горизонтальний і вертикальний рух повітря в атмосфері Землі... (Атмосферна циркуляція)

• Паралелі 23 26 пн. і пд. широти, які проведені на глобусі та карті пунктирною лінією... (Тропіки)

• Природний водний потік, який протікає у вироб­леному ним видовженому заглибленні земної поверхні... (Річка)

• Видовжене заглиблення річкової долини, постій­но заповнене текучою водою... (Русло)

• Замкнута природна заглибина в земній поверхні, заповнена водою... (Озеро)

2. Прийом «Географічна лабораторія»

Учні наносять на контурні карти номенклатуру ГП і рельєфу Австралії під диктовку вчителя на два варіанти.

3. Прийом «Мікрофон»

• Чому Австралію іноді називають островом?

• Назвіть крайні точки материка.

• Чому Австралія була відкрита пізніше від більшості інших мате­риків?

• Хто і коли її відкрив?

• Чому Австралію називають найнижчим материком? Порівняйте середні висоти Австралії і Африки.

• Чому в рельєфі переважають рівнини?

• На які корисні копалини багата Австралія?

• Що спільного і відмінного в рельєфі Австралії і Африки? В чому причина?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Проблемне питання»

Учитель. В природі все взаємопов’язано. Як географічне положення Австралії впливатиме на її клімат і внутрішні води? Чи підтвердиться зв’язок? Чому Австралія — найсухіший материк на Землі? Чому в південних його штатах чітко виражені пори року, а у північних — тільки два сезони. На всі «чому?» відповімо, вивчивши тему уроку. (Всі ці питання записані на дошці, до них повертаємось в кінці уроку.)

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1. Загальні особливості клімату.

Вчитель пояснює, учні працюють з картами атласу, підручником.

Прийом «Мозковий штурм»

Треба продовжити речення, запропонувавши будь-які можливі вірні варіанти:

а) клімат жаркий, тому що...

б) клімат сухий, тому що...

2. Кліматичні пояси і типи клімату.

Учні називають кліматичні пояси, в яких розташована Австралія. Звертають увагу на те, що о. Тасманія розташований у помірному кліматичному поясі. За текстом підручника учні самостійно характеризують кліматичні пояси і типи клімату, працюють за варіантами:

1 варіант — субекваторіальний кліматичний пояс;

2 варіант — тропічний кліматичний пояс;

3 варіант — субтропічний кліматичний пояс.

3. Води суходолу.

Прийом «Мікрофон» (випереджальне домашнє завдання, повідомлення учнів)

Чи багато річок і озер в Австралії? Чому?

Розповідь вчителя про систему Муррей — Дарлінґ.

Питання. Дарлінґ влітку пересихає, розбиваючись на окремі водойми, а Муррей — ні. Чому?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Експрес-тест» (із запропонованих тестів вчитель формує тести за двома варіантами по 6 запитань)

1. Океани, якими омивається Австралія:

а) Індійським та Атлантичним;

б) Атлантичним та Тихим;

в) Тихим та Північно-Льодовитим;

г) Тихим та Індійським.

2. Координати, які має будь яка з точок Австралії:

а) південну широту та східну довготу;

б) північну широту та західну довготу;

в) південну широту та західну довготу;

г) північну широту та східну довготу.

3. Майже посередині Австралія перетинається:

а) екватором; б) Південним тропіком;

в) нульовим меридіаном; г) Південним полярним колом

4. Тектонічні структури, що лежать в основі материка:

а) давня платформа та область нової складчастості;

б) область давньої складчастості та давня платформа;

в) область нової та давньої складчастості;

г) область нової складчастості.

5. Давній Австралійській платформі в рельєфі відповідає:

а) Великий Вододільний хребет та Центральна низовина.

б) Великий Бар’єрний риф та Великий Вододільний хребет.

в) Центральна низовина та Західно-Австралійське плоскогір’я.

г) Західно-Австралійське плоскогір’я та Великий Вододільний ­хребет.

6. Кліматичний пояс, що займає Північ Австралії:

а) арктичний; б) субтропічний;

в) субекваторіальний; г) помірний.

7. Північ материка отримує найбільшу кількість опадів, в той час коли Сонце знаходиться в зениті над:

а) Південним тропіком; б) екватором;

в) Північним тропіком; г) нульовим меридіаном.

8. Максимальні температури повітря в більшій частині Австралії фіксуються в:

а) червні — липні; б) березні — квітні;

в) грудні — січні; г) листопаді — грудні.

9. Тип живлення, що є переважаючим для річок Австралії:

а) льодовиковий; б) ґрунтовий; в) сніговий; г) дощовий.

10. За своїми природними особливостями австралійське озеро Ейр більш за все нагадує африканське озеро:

а) Ньяса; б) Танґаньіка; в) Вікторія; г) Чад.

11. Вітри, що дмуть над більшою частиною материка Австралія:

а) бризи; б) мусони; в) пасати; г) південно-західні.

12. Територія материка, де знаходиться Великий Артезіанський басейн:

а) північ материка; б) центр; в) схід; г) північний схід.

VI. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок»

• В Австралії жаркий клімат, причиною чого є розташування материка поблизу екватора і на Південному тропіку.

• В Австралії сухий клімат, бо тропік перетинає материк посередині, а Великий Вододільний хребет не пропускає вологу з океану у внутрішні райони.

• Австралія розташована у трьох кліматичних поясах, в субтропічному і тропічному, виділяють ще кліматичні області за зволоженням.

• Річок та озер обмаль, бо сухий клімат. Кріки — тимчасові водотоки.

VІІ. Домашнє завдання

• Опрацювати текст підручника.

• Підготувати повідомлення про Великий Бар’єрний риф.

• Підготувати повідомлення про тварин і рослини Австралії.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: