Культурні та національні традиції Диво рушника
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із видами декоративно-ужиткового мистецтва; надавати початкові відомості про вишивання як різновид народного мистецтва; розглядати засоби виразності вишивки різних регіонів України; ознайомлювати з матеріалами та інструментами вишивальниці; розвивати навички та вміння дітей працювати графічними матеріалами: олівцями, фломастером; розвивати точність рухів та окомір; виховувати в учнів почуття прекрасного, розуміння народного декоративного мистецтва та любов до національної художньої спадщини.
Обладнання: матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи; репродукції графічних робіт.
Матеріали та інструменти: аркуш у клітинку, простий і кольорові олівці, гумка, кольорові фломастери.
Тип: комбінований урок.
Коментар
Доцільно на попередніх уроках запропонувати учням принести з дому рушники, що є в їхніх родинах, та підготувати коротеньку розповідь про майстринь, які вишивали ці рушники.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь
Учні демонструють рушники, що принесли з дому, та розповідають про майстринь, які їх створили.
ІII. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
Рушник завжди відігравав значну роль у житті українського народу: у церемоніях і обрядах, під час сімейних і державних свят.
 З давніх-давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментами, які були взірцем їхньої працьовитості та мистецьких здібностей.
Ця потреба мала також магічний та релігійний зміст. Бажаючи прихилити до себе богів, люди закликали їх відповідними знаками-символами та оберегами. Сьогодні вже не можна напевне сказати, кому першому спало на думку втілити в орнаменті красу навколишнього світу. Археологічні знахідки та літописи підтверджують, що всі візерунки в кераміці,
килимах та різьбленні мають спільні риси.
 Вишивати на Україні ніколи не припиняли. Упродовж віків українська вишивка постійно змінювалася та збагачувалася, але її головні мотиви залишалися незмінними.
 Якщо уважно роздивитися візерунки, вони здаються дуже простими. Майстрині зображували насамперед явища природи та речі, якими
люди користувалися повсякденно. Поступово в різних регіонах України сформувалися свої характерні особливості орнаментів (геометричних і рослинних, з фігурками
звірів та птахів, іноді вишивальниці створювали на рушниках складні багатофігурні композиції) та тільки їм притаманні технічні прийоми. Основною прикметою народного орнаменту є ритм, такий самий, як у пісні. Як правило, один сегмент орнаменту можна повторювати до безкінечності або замкнути в єдине обрамлення і так завершити
композицію візерунка.
 Вишиваний рушник донині не втратив свого значення в побуті. І тепер ним прикрашають інтер’єри помешкань, вівтарі та ікони в церквах, він залишається атрибутом народних звичаїв та обрядів.
 На рушнику несли новонароджену дитину до хреста, на ньому проводжали людину в останню путь. (Учитель супроводжує свою розповідь демонстрацією виробів або зображень різних видів рушників, що притаманні насамперед місцевій обрядовості, демонструє матеріали та інструменти для вишивання.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Пояснення вчителя
Найчастіше рушники вишивають хрестом,
 але на Полтавщині склався свій, незвичний стиль вишивки.
Контури візерунка вишивають тонкими лініями (стеблинкою), потім внутрішню площину зашивають різними геометричними фігурами (рисками, смужками, квадратиками,
хрестиками). Усередині кожного контуру — свій візерунок. (Учитель пропонує учням роздивитися зображення рушників, виконаних полтавською гладдю,
 нагадує значення окремих елементів малюнка, звертає увагу на симетричність зображення щодо вертикальної
осі.)
Творче завдання
Слово вчителя
Намалюйте на аркуші в клітинку візерунок для вишивки хрестом або полтавською гладдю.
(Спочатку учні виконують окремі елементи малюнка. Потім створюють власну композицію.)
Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують роботу під керівництвом учителя.
V. Підбиття підсумків
Коментар
Під час виконання завдання учні мають демонструвати вміння створювати декоративну композицію в запропонованій техніці, свідомо використовувати знаки-символи.
VІ. Домашнє завдання
Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок за один урок. Учням пропонується зробити це вдома.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: