Лабораторна робота. Складання найпростішого оптичного приладу

Мета уроку: поглибити знання про оптичні прилади; навчити учнів складати найпростіші оптичні прилади.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: збиральні лінзи та плоскі дзеркала на підставках, картонні труби з прорізом, екрани, транспортири.

План уроку:

1. Розв’язування задач.

2. Лабораторна робота № 12.

 

Зміст уроку

Розв’язування задач

Задача 12.25.Яке зображення дає об’єктив мікроскопа: дійсне чи уявне? Пряме чи обернене?

Задача 12.26.Юний винахідник спробував зробити мікроскоп з двох однакових збиральних лінз з фокусною відстаннюF. Він розмістив ці лінзи на відстані 3,5Fодну від одної, а предмет висотоюh— на відстані 1,5Fвід першої лінзи (об’єктива). Який розмір зображення предмета, що його дає цей саморобний мікроскоп? Пряме це зображення чи обернене?

Виконання лабораторної роботи № 12

Тема.Складання найпростішого оптичного приладу

Мета:використовуючи надане обладнання, скласти найпростіші діючі оптичні прилади.

Прилади і матеріали:дві збиральні лінзи на підставках, картонна труба з прорізом, два плоских дзеркала на підставках, екран, транспортир.

 

Короткі теоретичні відомості

Одними з найпростіших оптичних приладів можна вважати перископ і зорову трубу. Діючі моделі цих приладів можна скласти з наданого вам обладнання. Перископи використовують для спостереження за об’єктами, розташованими поза зоною прямого бачення. А зоровітруби створюють ефект збільшення. Якщо зорова труба складається з двох збиральних лінз, фокусні відстані цих лінз мають бути різними, а сума цих відстаней має дорівнювати відстані між лінзами.

 

Хід роботи

1.Складання перископа. Покладіть на стіл чистий аркуш паперу, поставте на нього екран. Розмістіть у точціAякий-небудь невеликий предмет, який ви не можете побачити з точкиB. Подумайте, як треба розмістити дзеркала в точкахCіD, щоб «невидимий» предмет можна було побачити відбитим у цих дзеркалах. Доповніть рисунок (вид згори): покажіть дзеркала та хід світлового променя.

2.Складання зорової труби. Бажано використовувати зроблену з картону чи цупкого паперу трубу, яку можна буде надіти на лінзи. Оскільки лінзи на підставках, то в цій трубі з обох кінців треба зробити прорізи, щоб лінзи можна було переміщати вздовж труби. Вставте лінзи у прорізи в трубі так, щоб лінза з більшою фокус- ною відстанню була об’єктивом, а короткофокусна лінза була окуляром. Через неї ви будете дивитись у трубу. Спрямуйте вашу зорову трубу на віддалений (не ближче 2–3 м) об’єкт й акуратно рухайте лінзи, доки не побачите чітке збільшене зображення. Ваша зорова труба готова. Перед тим як розібрати її, обов’язково покажіть учителю.

3. Дайте відповіді на контрольні запитання:

1) Під яким кутом до екрану (дослід 1) мають бути розташовані дзеркала, щоб вам удалося побачити предмет у перископ?

2) Якщо в зорову трубу входить паралельний пучок променів, то виходить з неї теж паралельний пучок. Як мають бути розташовані об’єктив і окуляр, щоб ця умова виконувалася? Зробіть для пояснення рисунок.

3) Наведіть приклади відомих вам оптичних приладів, в яких використовуються лінзи та дзеркала.

4. Зробіть висновок за виконаною роботою.

Домашнє завдання

Повторити матеріал за темою, підготуватися до тематичного оцінювання.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: