Малюнок із натури. «Натюрморт із двох геометричних форм»
Мета: закріплювати знання учнів про передавання форми предметів на площині; відпрацьовувати техніку передавання розподілення світла на різноманітних геометричних формах; продовжувати ознайомлювати з технікою тонування геометричних форм; розвивати навички та вміння дітей працювати графічними матеріалами; виховувати в учнів уважність, акуратність, точність під час виконання тонованого малюнка.
Обладнання: навчальні плакати («Схема передавання об’єму на різних геометричних формах», «Схема компонування натюрморту з двох геометричних форм» та ін.); гіпсові геометричні форми; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи; малюнки з методичного фонду.
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, серветки для витирання рук.
Основні поняття: «малюнок з натури».
Тип: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь
Бесіда
Учитель проводить загальне опитування у прийнятній для себе формі з метою виявити ступінь засвоєння учнями відомостей про перспективне зображення геометричних форм та передавання їх освітленості.
ІII. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя
Малювання геометричних форм, можливо, й не найзахоплююче заняття в світі. Але якщо ви будете терплячими та наполегливими, ці форми відкриють вам шлях у дивний і різноманітний світ тіні, напівтіні, об’єму. Правильно скомпонувати та намалювати натюрморт — нелегке завдання. (Учитель пропонує до розгляду учнів декілька ескізів композицій із двох геометричних форм.)
• На якому ескізі композиційне рішення обране правильно? Чому? Під час малювання з натури необхідно керуватися такими правилами:
• аркуш паперу повинен розташовуватися перпендикулярно до променя зору. Не можна у процесі роботи повертати папір;
• починати малювати слід легкими, ледь помітними лініями;
 у процесі роботи потрібно йти від великої форми до деталі, а наприкінці роботи повертатися знову до загальної форми;
• увесь час необхідно перевіряти й уточнювати пропорції предметів у всіх їх частинах і на всіх етапах роботи, а помічені помилки виправляти негайно;
• увесь малюнок виконується одночасно. Не можна завершувати його вроздріб;
• під час роботи потрібно весь час порівнювати предмети між собою за розмірами та силою освітленості, знаходити й будувати пропорційні співвідношення на малюнку. Не можна порівнювати окремо будь-яку деталь малюнка з тією самою деталлю в натурі, порівнювати необхідно кілька співвідношень у натурі з пропорційними співвідношеннями на малюнку;
• зображуючи натуру, потрібно меншою мірою займатися зовнішньою обробкою, а більше думати про сутність малюнка: точність пропорцій, конструкції, перспективну побудову, виявлення головного та характерного.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Робота над формуванням навичок і вмінь
Навчальні вправи
Намалюйте свій натюрморт із двох контрастних геометричних форм.
Які засоби виразності вам знадобляться для його виконання? Перш ніж розпочати малювати, потрібно перевірити відстань між глядачем та постановкою. Вона має бути такою, щоб можна було бачити весь об’єкт, не повертаючи голови. Це можливо, якщо кут зору становить 30—40°. Він утворюється уявними лініями, що йдуть від крайніх точок предмета, що спостерігається, до ока. Практично такий кут завжди виходить, якщо знаходитися від натури на відстані, що дорівнює двом-трьом висотам постановки. ісля завершення вивчення побудови геометричних фігур у перспективі, ви повинні дивитися на натуру узагальнено та ставити собі запитання: що вони помічають у першу чергу, а що більш розчиняється в тіні або на задньому плані. Таким цільним баченням натури можна перевірити свій малюнок, після чого буває необхідно щось підсилити, щось послабити, узагальнити, усі подробиці форми на тіньовій стороні підкорити тіні, на освітленій стороні — світлу, зіставивши всі частини малюнка порівняно із найтемнішим місцем і відблиском. Як на тіньовій стороні предмета, так і на тій, що освітлена, не повинен повторюватися тон окремих деталей. Рефлекси не можна перебільшувати. Вони не мають бути за площею більше ніж площа світла або площа півтіні. Так поступово малюнок узагальнюється та стає цілісним. На стадії узагальнення завершується виконання також головного завдання зображення: виділення головного та характерного, підпорядкування йому другорядного. Особливо важливо перевірити єдність оптичного та композиційного центрів.
Індивідуальна робота учнів
V. Підбиття підсумків
Обговорення учнівських робіт
Під час обговорення учнівських робіт потрібно акцентувати увагу учнів на передаванні пропорцій об’ємних форм, їх розташуванні щодо лінії горизонту, передаванні освітленості.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: