Органічні речовини в живій природі

Мета уроку: розглянути органічні сполуки як складові компоненти живих організмів та складність їхньої взаємодії й організації, використовуючи знання, набуті учнями на уроках біології; підкреслити єдність живої й неживої природи і формувати в учнів єдину картину світу.

Очікувані результати: учні повинні закріпити міжпредметні зв’язки між хімією й біологією, поглибити знання про хімічну сутність біологічних процесів, що протікають у живих організмах; учні повинні усвідомлювати складність структурної організації органічних речовин.

Обладнання: схеми будови білків, вуглеводів, нуклеїнових кислот; схема будови клітини.

Тип уроку: комбінований.

n1. Організаційний етап

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _________,

кількість присутніх на уроці ___________, відсутніх ___________.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

n2. Етап перевірки домашнього завдання

2.1. Перевірка письмового домашнього завдання біля дошки.

2.2. Фронтальне опитування за запитаннями з підручника.

2.3. Завдання «Склади формулу».

Учні мають за визначений час скласти максимальну кількість формул органічних сполук із поданих частин формул, радикалів, функціональних груп та визначити, до якого класу речовин

вони належать.

а) СH3—;

б) ОH—;

в) СH3—CH2—;

г) NH2—;

д) —COOH;

е)СH3—CH(CH3)—СH—

n3. Етап підготовки учнів до активного й усвідомленого засвоєння нового матеріалу

3.1. Повідомлення теми нового матеріалу.

3.2. Формулювання разом з учнями мети і задач вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя

Як вам уже відомо, у складі живих організмів містяться органічні речовини. Різноманітність живої природи вимагає й наявності відповідного числа органічних речовин. Які класи органічних сполук найбільше представлені в живих організмах? Як впливає зміна структури органічних речовин на живий організм? На сьогоднішньому уроці ми намагатимемося дати відповіді на ці запитання.

n4. Актуалізація опорних знань

Запитання до учнів

У живих організмах містяться оксигено- та нітрогеновмісні органічні сполуки.

До яких класів органічних сполук вони належать?

n5. Етап засвоєння нових знань

На замітку

Всі органічні сполуки, що будуть розглянуті на цьому уроці, були вивчені на уроках біології. Тому варто приділити увагу хімічним особливостям цих речовин і їхній ролі в життєдіяльності клітини й організму. Якщо діти добре підготовлені, можна провести цей урок у формі бесіди. Один із варіантів — організувати спільний урок з учителем біології.

План пояснення нового матеріалу (лекція вчителя з елементами бесіди)

1. Основні органічні речовини, що містяться у складі живих організмів: білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти (оглядово).

2. Функції цих органічних речовин у живих організмах (оглядово).

3. Структурна організація білків (первинна, вторинна, третинна й четвертинна структури).

4. Гідроліз і денатурація білків.

5. Структурна організація вуглеводів (моно-, оліго- і полісахариди).

6. Жири й жироподібні речовини, їхні хімічні особливості.

7. Нуклеїнові кислоти: склад і будова ДНК і РНК. АТФ (оглядово, акцент на хімічній будові).

8. Перехід від молекулярного рівня організації до рівня органел, клітини й організму в цілому.

n6. Узагальнення й закріплення знань

Робота з підручником

Учні, використовуючи конспект і підручник, складають запитання до вивченого матеріалу, потім ставлять їх один одному.

Можна розбити клас на групи й улаштувати змагання. Оцінювати можна як відповіді, так і цікаві запитання. Деякі запитанняможна запропонувати як домашнє завдання.

n7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _________________________________________

Робочий зошит _____________________________________

Збірник завдань _____________________________________

7.2. Індивідуальне завдання.

__________________________________________________

____________________________________________________

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: