Особливості ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу Австралії

Мета: розкрити своєрідність та неповторність органічного світу Австралії; ознайомити учнів з принципами раціонального використання природних ресурсів; розвивати логічне мислення і пам’ять; удосконалювати практичне уміння учнів працювати з тематичними картами атласу; сприяти екологічному вихованню учнів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фізична карта Австралії, краєвиди природних зон Австралії, зображення тварин та рослин Австралії, атласи, підручники, додаткові джерела географічних знань.

Опорні та базові поняття: клімат, кліматичні пояси, внутрішні води, ґрунти, природні ресурси, релікти, ендеміки, природні зони.

Географічна номенклатура:пустелі:Велика Піщана пустеля, пустеля Вікторія.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1. Робота з тест-картками

Завдання 718 (А, Б, В)(Вовк В. Ф. Географія материків і океанів. 7 клас: Тест картки.— Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2004).

2. Прийом «Мікрофон»

•Доведіть, що Австралія — найсухіший материк Землі.

•У яких кліматичних поясах знаходиться Австралія?

•Чим зумовлена відмінність клімату на заході і сході Австралії?

•Якими водами живляться річки Австралії?

•Яке озеро називають «мертвим серцем Австралії»?

•Мандруючи Австралією, чи зупинилися б ви на ночівлю в кріку?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Творча лабораторія»

Учитель. Своєрідність клімату, рельєф і географічне положення склали умови існування унікального органічного світу Австралії. ­Погляньмо на природу континенту очима європейців і спробуймо пояснити його загадки з позицій учених.

Під час уроку ви отримаєте додаткові дані про органічний світ Австралії. Вам потрібно буде коротко законспектувати відповіді в зошит, оформивши їх у вигляді таблиці:

Природні зони

 

Ґрунти

 

Рослини

 

Тварини

 

 

 

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «Учитель-учень»

1)Аналіз карти атласу «Ґрунти світу» і визначення основних типів ґрунтів Австралії.

2)Бесіда

•Що називають ґрунтом?

•Які чинники впливають на формування ґрунту?

•Від чого залежить родючість ґрунту?

2.Розповідь учителя про рослинний світ Австралії і ознайомлення з поняттями «релікт» та «ендемік».

3.Виступ учнів з доповідями «Унікальні тварини Австралії».

4.Розповідь учителя про рослини і тварин, які були завезені до Ав­стралії.

5.Аналіз карти атласу «Природні зони Австралії»

•Що називають природною зоною?

•Які чинники впливають на розміщення природних зон?

•Заповнення таблиці.

6.Розповідь учителя про вплив людини на природу та використання природних ресурсів (раціональне та нераціональне).

•Що називають природними ресурсами?

•Які види природних ресурсів ви знаєте?

7.Природоохоронні об’єкти Австралії. Доповідь учня «Національний морський парк Великий Бар’єрний риф».

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Мікрофон»

•Які природні зони виділяють в Австралії?

•У порах якого дерева накопичується багато води?(Пляшкове)

•Яке найвище дерево Австралії?(Евкаліпт)

•Які тварини відкладають яйця і годують дітей молоком?(Єхидна, качкодзьоб)

•Яка тварина може загинути від голоду, незважаючи на те що навколо багато їжі? Чому це так?(Коала)

2. Прийом «Бліцтест»

1.Ендемічних видів в Австралії більш за все серед:

а) тварин; б) рослин; в) мінералів; г) форм рельєфу.

2.Унікальність органічного світу Австралії обумовлена тим, що цей материк:

а)найменший;

б)найсухіший;

в)не має діючих вулканів;

г)є найбільш ізольованим та давніше всіх відділився від інших материків.

3.В Австралії росте так зване дерево-насос — це:

а) акація; б) баобаб; в) евкаліпт; г) фікус.

4. До приходу європейців місцеві аборигени:

а) займалися скотарством та обробляли родючі землі;

б) займалися ловом риби;

в) були часткою природи материка і не завдавали їй ніякої шкоди;

г) видобували корисні копалини.

VI. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок»

•Тривала ізольованість Австралії зумовила неповторність її органічного світу.

•Для рослинного і тваринного світу материка характерними є численні ендеміки та релікти.

•Найбільшу площу в Австралії займають природні зони тропічних пустель і напівпустель.

VII.Домашнє завдання

•Опрацювати відповідний матеріал підручника.

•Творчі завдання за вибором учнів:

1)Скласти авторські тести за темами «Африка», «Австралія».

2)Скласти кросворди за темами «Африка», «Австралія».

3)Підготувати повідомлення: «заселення Австралії»; «Корінне населення — австралійські аборигени»; «Візитна картка — Австралійський Союз».

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: