Ознаки статевого дозрівання
Мета уроку: розглянути ознаки статевого дозрівання, розвивати знання учнів про необхідність дотримання правил особистої гігієни підлітків.
 
Очікувані результати: учні повинні називати ознаки статевого дозрівання; учні повинні пояснювати фізіологічні зміни організму у зв’язку зі статевим дозріванням; учні повинні розпізнавати ознаки статевого дозрівання; учні повинні розуміти необхідність дотримання правил особистої гігієни.
 
Обладнання:                                                                                                                           
 
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
 
Якщо перейдеш межу, то найприємніше 
стане найнеприємнішим. (Демокріт)
 
n  1. Організаційний етап
 
n  2. Актуалізація опорних знань
 
2.1. Перевірка індивідуальних домашніх завдань.
 
2.2. Фронтальна бесіда.
 
1.   Які особливості підліткового віку?
 
2.   Для чого необхідно контролювати індекс Кетле?
 
3.   Що потрібно робити при порушенні фізичного розвитку?
 
2.3. «Клуб знавців» (робота в групах).
 
Учні після обговорення в групі мають пояснити, як висловлювання відомих людей стосуються індивідуального розвитку підлітка.
 
Непарні групи: Той хто працює, завжди молодий. Іноді мені здається, що праця стимулює якісь особливі гормони, що підвищують життєвий імпульс. (М. Бурденко)
 
Парні групи: Хвилини, витрачені вранці на зарядку, не лише додадуть бадьорості на весь день, але й збережуть чимало років життя. (Ж.-Ж. Руссо)
 
2.4. «Розподіли на групи».
 
Учні в зошиті розподіляють подані на дошці слова на дві групи: «Сприяють розвитку» та «Зашкоджують розвитку».
 
Слова на дошці: ожиріння, вітаміни, розпорядок дня, поганий апетит, надлишок вуглеводів, загартовування, збалансоване харчування, куріння, жирна їжа, активний відпочинок, порушення  постави, постійні конфлікти, недосипання.
 
2.5. Тестове завдання для контролю знань (тест № 14, роздавальний матеріал).
 
Відповіді: 1 б, г; 2 г; 3 б; 4 а, б, г; 5 а, б, в; 6 в, г.
 
n  3. Мотивація навчальної діяльності
 
3.1. Повідомлення теми уроку та формулювання разом з учнями мети й завдань вивчення нового матеріалу.
 
3.2. Проблемні запитання.
 
— Для чого учням 7 класу вивчати ознаки статевого дозрівання?
 
— Чи може підліток зашкодити своєму статевому розвитку?
 
n  4. Етап засвоєння нових знань
 
План пояснення нового матеріалу
 
1.   Статеве дозрівання (пояснення).
 
2.   Проблеми статевого дозрівання (бесіда).
 
3.   Особливості статевого дозрівання дівчат та хлопців (обговорення за таблицею).
 
n  5. Узагальнення та закріплення знань
 
5.1. Самостійна робота з підручником.
 
Учні читають параграф та доповнюють опорний конспект.
 
5.2. Робота з друкованим зошитом [5], с. 27–28.
 
5.3. Тестове завдання для закріплення знань (тест № 15, роздавальний матеріал).
 
Відповіді: 1 б; 2 г; 3 б; 4 б; 5 а, в; 6 б, в, г.
 
5.4. Індивідуальні картки.
 
Картка № 1
 
1.   Назвіть ознаки статевого дозрівання хлопців.
 
2.   Які корисні звички можуть допомогти вирішити проблеми статевого дозрівання?
 
3.   Причини відмінностей у формуванні статури дівчат і хлопців.
 
 
 
 
 
Картка № 2
 
1.   Назвіть ознаки статевого дозрівання дівчат.
 
2.   Які шкідливі звички можуть спричинити або поглибити проблеми статевого дозрівання?
 
3.   Які взаємовідносини можливі між хлопцями та дівчатами 7 класу?
 
5.5. Творче завдання (робота в групах).
 
Завдання групам: скласти поради щодо проблем статевого дозрівання.
 
Непарні групи складають поради одноліткам;
 
парні групи складають поради батькам підлітків.
 
5.6. Обговорення епіграфа до уроку.
 
5.7. Відповіді на проблемні запитання.
 
n  6. Підбиття підсумків уроку
 
«Особистий кошик»
 
Учні визначають корисні знання, що стануть їм у пригоді в майбутньому.
 
n  7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
 
Індивідуальні завдання.
 
1.   Як ти вважаєш, твої проблеми типові чи індивідуальні?
 
2.   Що ти ще бажаєш знати про особливості підліткового віку?
 
Додатки:
 

n2. Актуалізація опорних знань

2.4. «Розподіли на групи»

Сприяють розвитку

Зашкоджують розвитку

Збалансоване харчування;

активний відпочинок;

контроль маси тіла;

загартовування;

раціональний розпорядок дня;

гігієнічні навички;

збалансований питний режим

Ожиріння;

поганий апетит;

надлишок вуглеводів;

порушення постави;

малорухомий спосіб життя;

зловживання солодощами;

куріння;

вживання алкоголю

 

n4. Етап засвоєння нових знань

1. Статеве дозрівання

Статеве дозрівання — складний процес перебудови гормональної діяльності, процесів життєдіяльності, зовнішніх ознак підлітків.

Основною біологічною ознакою статевого дозрівання є вироблення дозрілих статевих клітин— яйцеклітин у дівчат і сперматозоїдів у хлопців.

 

 

Статеве дозрівання

 

 

 

 

 

Виділення у кров статевих гормонів

 

Виділення з організму статевих клітин

 

Формування статури

за статевими ознаками

                   

 

Гормони — біологічно активні речовини, що синтезуються в залозах змішаної і внутрішньої секреції та регулюють процеси життєдіяльності організму.

Гормональний «вибух» — це початок виділення в кров статевих гормонів, що збуджують психічні процеси організму підлітка.

Зміни в організмі під час статевого дозрівання впливають на фізичний і психічний розвиток. Виникають певні зміни в стосунках між підлітками: з’являється інтерес до протилежної статі, прагнення сподобатися один одному.

 

2. Проблеми статевого дозрівання

Фізіологічні проблеми статевого дозрівання підлітків

Часто проблеми і переживання підлітка пов’язані з відставанням у появі статевих ознак від однолітків. Зазвичай нічого страшного в цьому немає, оскільки кожна людина індивідуальна, і статеве дозрівання відбувається в різні терміни у різних дітей.

Затримкою статевого дозрівання вважають відсутність вторинних статевих ознак у дівчаток старше 13 років і у хлопчиків старше 14 років. Це зумовлено найчастіше конституціональними чинниками, соматичними захворюваннями, несприятливим психологічним мікрокліматом у родині, поганими побутовими умовами, неповноцінним харчуванням.

При відхиленнях від середніх термінів початку статевого дозрівання необхідна консультація лікаря-ендокринолога.

 

Психологічні проблеми статевого дозрівання підлітків

Вважається, що в дівчат статеве дозрівання відбувається раніше, ніж у хлопців. Тому можливі конфлікти у взаємовідносинах між різностатевими підлітками одного віку. Дівчатка сприймають своїх ровесників як негідних своєї уваги, задивляючись на хлопців старшого віку. Це в свою чергу спричиняє у хлопчиків-підлітків образу й агресію. Часто, намагаючись виглядати дорослішими, підлітки максимально підкреслюють власну мужність випивкою, курінням, нецензурною лайкою, хуліганством.

 

3. Особливості статевого дозрівання дівчат і хлопців

Статеве дозрівання дівчат відбувається в період між 9 та 16 роками. У цей час в яєчниках починають вироблятися статеві гормони. Вони зумовлюють розвиток жіночих вторинних статевих ознак: збільшуються молочні залози, з’являється волосся на лобку і під пахвами, інтенсивно росте і розвивається скелет. У дівчаток розширюються тазові кістки, а плечі залишаються вузькими.

Приблизно через 2 роки (у 11–14 років) у дівчаток починаються перші менструації— ознака того, що у фолікулах яєчників почали дозрівати яйцеклітини. Спочатку менструації можуть бути нерегулярними, з перервами до кількох місяців. Однак через 2–3 роки менструальний цикл стає регулярним. Поширюється волосяний покрив на лобку, ногах та під пахвами. Тому дівчатам необхідно голити волосся в цих місцях. Щоденно слід мити всю ділянку геніталій.

Статеве дозрівання хлопців починається з 11 років і завершується до 18 років. Перші його ознаки— збільшення розмірів яєчок і статевого члена. У яєчках утворюються сперматозоїди і виробляється чоловічий статевий гормон. Він надходить у кров і зумовлює формування вторинних статевих ознак. У хлопчиків з’являється волосся на лобку, під пахвами і на обличчі, швидко ростуть скелет та м’язи. Плечі розширюються, а таз залишається вузьким. Це надає фігурі хлопчика чоловічої статури. Збільшуються і змінюються хрящі гортані, голос стає нижчим. Такі зміни називаються мутацією.

Під впливом статевого гормону посилюється секреція шкірних залоз, особливо на обличчі й спині. Якщо не дотримуватися особистої гігієни, вони можуть запалюватися, утворюючи вугрі. Усе це є ознаками статевої зрілості.

Із 14 років у хлопчиків починає вироблятися сперма. Мимовільне виверження сперми відбувається під час сну. Це явище називається полюцією. У 14 років статевий член має приблизно 14 см. Це період гіперсексуальності.

 

Ознаки статевого дозрівання

Дівчата

Хлопці

12–14 років — перша менструація

14–15 років — починаються полюції (мимовільне виділення сперми)

11–12 років — оволосіння певних ділянок тіла

12–13 років — оволосіння певних ділянок тіла

 

 

 

n5. Узагальнення та закріплення знань

5. 5. Складання порад щодо статевого дозрівання

 

«Підліток — підлітку» (зразок порад підліткам):

а) приділяти більше уваги особистій гігієні:

— щодобова зміна спідньої білизни, за потребою — частіше;

— окремі губки для миття;

— окремі рушники для нижньої частини тіла і ніг;

— прання білизни окремо від іншого одягу.

б) налагодити доброзичливі стосунки з батьками, однолітками,

в) за потреби проконсультуватися зі шкільним психологом або вчителем, якому ви довіряєте;

г) у разі виникнення проблем проконсультуватися з підлітковим лікарем або з лікарем-дерматологом, ендокринологом;

д) займатися спортом відповідно до статі й віку.

 

«Підліток — батькам» (зразок порад батькам):

а) постійно спілкуйтесь з нами, пригадайте як ви почувалися в нашому віці;

б) обговоріть з нами проблеми фізіологічного дозрівання;

в) допоможіть створити відповідні умови для особистої гігієни;

г) не обговорюйте наші проблеми з іншими людьми, зберігайте наші таємниці відносно статевого дозрівання і кохання;

д) допоможіть підібрати фізичне навантаження відповідно до статі та віку;

е) довіряйте нам і любіть нас.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: