Пасльонові й Айстрові. Практична робота

Цілі уроку: ознайомити учнів з основними представниками родин Пасльонові й Айстрові, їх характерними ознаками, розмаїтістю й використанням людиною.

Обладнання й матеріали: гербарій, ілюстрації, живі та фіксовані квітки представників родин.

Базові поняття й терміни уроку:суцвіття кошик, віночок, пелюстки, зрослопелюстковий віночок, язичкова, лійчаста, несправжньоязичкова, трубчаста квітки.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1.Яке значення для людини маютьродини Капустяні?

2.Які риси характерні для рослин родиниБобові?

3. Яке значення для людини мають рослини родиниРозові?

III. Вивчення нового матеріалу

Паспорт родини Пасльонові

Родів 95, видів 2500.

Квітка— Ч(5)П(5)Т5М1.

Поширення— по всьому світу, але найбільш різноманітні в Південній Америці.

Життєва форма— одно- й багаторічні трави, кущі, ліани.

Запилення— комахами.

Плоди— ягоди або коробочки. Поширюються тваринами.

Найважливіші роди— беладонна, дурман, тютюн, паслін.

Культурні рослини— тютюн, фізаліс, картопля, солодкий перець, баклажан, томат.

Паспорт родини Айстрові

Родів 1510, видів 20000.

Квітка— Ч0П(5)Т5М(2).

Поширення— по всьому світу, але найбільш різноманітні в помірних і субтропічних областях.

Життєва форма— одно- й багаторічні трави, рідше кущі й дерева.

Запилення— комахами, рідко вітром.

Плоди— сім’янки. Поширюються тваринами, вітром, водою.

Найважливіші роди— деревій, полин, причепа, будяк, пижмо, кульбаба, мати-й-мачуха.

Культурні рослини— айстри, хризантеми, соняшник, рудбекія, тагетес.

Це цікаво

Історія поширення картоплі в Європі. Картопля— одна з перших культурних рослин— почала вирощуватися індіанцями раніше, ніж зернові. Вирощування картоплі не було складним. У землю закопували бульбу, а використовувати бульби, що утворюються, можна протягом тривалого часу в потрібний час.

До Європи картопля потрапила завдяки експедиції Христофора Колумба приблизно в 1535 році. А в 1565 році картопля вже була досить популярною в Іспанії. Саме з Іспанії картопля поширилася по Європі. Активне впровадження картоплі в культуру почалося у ХVIII ст., причому незвична рослина завойовувала авторитет населення важко. У багатьох країнах, наприклад уРосії, упровадження картоплі призвело до «картопляних бунтів». Досить довго картопля використовувалася не як продукт харчування, а як декоративна культура: квітками картоплі прикрашали свої вбрання королеви та знатні вельможі.

Поява картоплі в Англії пов’язана з ім’ям видатного адмірала (і пірата!) Френсіса Дрейка. Саме він завіз в Англію перші бульби картоплі.

Історія соняшника. Як і картопля, цей «американець» потрапив до Іспанії як декоративна рослина. Із ХVII століття насіння соняшника почали використовувати в їжу. У Росії соняшник з’явився тільки в другій половині XVIIIстоліття. Саме в Росії в результаті селекції з’явилися сучасні сорти з великими кошиками й одним стеблом. В Україні та південних районах Росії соняшник вирощується повсюдно.

Найбільш цікаве те, що лише на початку ХХ століття соняшник у вигляді нових сортів повернувся на свою батьківщину— в Америку і сьогодні широко вирощується на значних площах у США й Канаді.

IV. Виконання практичної роботи

Практична робота № 2. Визначення рослин класу Дводольні

Мета:навчитися визначати дводольні рослини, використовуючи визначник або визначальну картку.

Обладнання й матеріали:визначник або визначальна картка, живі або гербарні зразки дводольних рослин, лупа, препарувальні голки.

Хідроботи

1.Ознайомтеся з визначником або визначальною карткою. Зверніть увагу на те, що визначник складений за певними правилами. Сукупність ознак рослин, що визначаються, розташована в певній послідовності та є ключем для визначення. Ключ має декілька рівнів. На кожному з них ознаки, що виключають одна одну, розподілені у дві групи (тезу й антитезу). Біля кожної тези або антитези є посилання на номер того рівня, на якому продовжується визначення рослини. На останньому рівні замість посилання розташована назва рослини, що визначається.

2.Розгляньте структуру ключа і знайдіть його рівні.

3.Ознайомтеся з ознаками, які описані на першому рівні, і співвіднесіть їх опис із рослиною, яку вам потрібно визначити.

4.Виберіть ту групу ознак (тезу або антитезу), що відповідає вашій рослині, ізнайдіть посилання на наступний рівень ключа.

5.Повторюйте цю операцію доти, поки не визначите рослину.

6.Зробіть висновок, у якому вкажіть назви визначених рослин та ознаки, найбільш характерні для представників класу Дводольні.

V. Домашнє завдання

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: