Подорож географічною картою і планом місцевості

Мета: узагальнення і систематизація знань з теми «Земля на плані і карті»; вдосконалення вміння працювати з картами атласу, планом місцевості; розвиток логічного мислення, комунікативних навичок; виховання відповідальності.

Тип уроку: узагальнення, систематизація та оцінювання знань.

Обладнання: підручники, атласи, глобус, контурні карти, аркуші паперу формату А3, маркери, фломастери, креслярське приладдя.

Опорні поняття: план, глобус, карта, масштаб, горизонталі, абсолютна та відносна висота, градусна сітка, меридіани, паралелі, географічні координати точок.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Бывало, в сказках старый столб вещал богатырям:

«Пойдешь направо — конь падет, налево — сгинешь сам,

А прямо — ждет тебя успех на всем твоем пути!»

А что поможет вам теперь путь правильный найти,

Расскажет, где и почему, и что в пути вас ждет,

Как только дружный ваш отряд отправится в поход?

Ви, напевно, здогадалися, що ці чудові рядки присвячені географічній карті — вашому головному помічнику і провіднику у світі географії.

Сьогоднішній урок є завершальним у вивченні способів зображення Землі й особливостей географічних карт. Настав час вирушати в самостійну подорож. Сподіваюся, що, взявши із собою набуті знання та вміння і надійних товаришів, ви з успіхом подолаєте всі труднощі на своєму шляху.

IIІ. «Подорож географічною картою і планом місцевості»

1. Робота в групах

Учні виконують завдання на аркушах маркерами, фломастерами, кольоровими олівцями. Час роботи — 20–25 хв.

Рекомендується «прикріпити» до кожної групи по два «штурмани» — найсильніших учнів, які надаватимуть допомогу. Коли група виконує завдання 1–3, їх перевіряє штурман іншої групи.

Картка 1

1. Виберіть масштаб і складіть план шляху.

Туристи повертались із походу. Пройшовши лугом 500 м у південному напрямку ґрунтовою дорогою, вони підійшли до колодязя. Далі за азимутом 270° вони пройшли 400 м чагарниками та вийшли до невеликого озера. Після цього вони просувалися на південний схід стежкою через мішаний ліс і вийшли до річки, яка протікала із заходу на схід. Перейшовши її дерев’яним містком, туристи пішли на південь ґрунтовою дорогою рідколіссям і через 500 м дісталися табору.

2. Міста А і В розташовані в одній півкулі. Пункт А — на 15° меридіані, пункт В — на 30° меридіані. На схематичному рисунку зобразіть можливі варіанти взаємного розташування міст А і В. Відповідь обґрунтуйте.

 

3. На контурній карті України накресліть маршрут Донецьк — Запоріжжя — Херсон. Визначте географічні координати міст і обчисліть відстані між ними.

4. Складіть вірш у стилі «синквей» з ключовим словом «масштаб».

 

Картка 2

1. Виберіть масштаб і складіть план шляху.

Школярі вийшли зі школи на екскурсію і попрямували ґрунтовою дорогою в північному напрямку. Праворуч розташовувався сад, ліворуч — рілля. Пройшовши 400 м, загін підійшов до джерела. Далі за азимутом 30° загін пройшов 600 м лугом і вийшов до річки, яка протікала зі сходу на захід. Перейшовши річку дерев’яним містком, школярі йшли 500 м стежкою мішаним лісом у північному напрямку і вийшли до невеликого озера.

2. Міста М і N розташовані в різних півкулях. Місто М — на 65° меридіані, а місто N — на 140° меридіані. На схематичному рисунку зобразіть можливі варіанти взаємного розташування міста М і N. Відповідь обґрунтуйте.

 

3. На контурній карті України накресліть маршрут Харків — Полтава — Дніпропетровськ. Визначте географічні координати міст і обчисліть відстані між ними.

4. Складіть вірш у стилі «синквей» з ключовим словом «глобус».

Картка 3

1. Виберіть масштаб і складіть план шляху.

Туристи зупинилися на короткий відпочинок у будиночку лісника. Потім вони вирушили на південь стежкою, яка біжить через луг. Пройшовши 200 м, вони повернули за азимутом 130° і через 150 м перетнули шосе, що проходить з півночі на південь. За шосе почався листяний ліс. Туристи пройшли лісом ґрунтовою дорогою 300 м і вийшли до джерела. На відстані 200 м на північ від нього розташовувався млин, до якого вела просіка.

2. Міста С і D розташовані в різних півкулях. Місто С — на 50° паралелі, а місто D — на 10° паралелі. На схематичному рисунку зобразіть можливі варіанти взаємного розташування міст С і D. Відповідь обґрунтуйте.

 

3. На контурній карті України накресліть маршрут Івано-Франківськ — Рівне — Житомир, визначте географічні координати міст та обчисліть відстані між ними.

4. Складіть вірш у стилі «синквей» з ключовим словом «горизонталь».

Картка 4

1. Виберіть масштаб і складіть план шляху.

Група велосипедистів, яка брала участь у змаганнях, рухалася від «старту» ґрунтовою дорогою в північному напрямку. Ліворуч уздовж дороги ріс фруктовий сад, праворуч — чагарники. Через 2 км дорога повернула за азимутом 30°, ще через 1 км велосипедисти дерев’яним містком перетнули річку, яка протікала із заходу на схід. Далі дорога повернула на північний захід через рідколісся. Велосипедисти проїхали в цьому напрямку ще 2 км і наблизились до «фінішу», поблизу якого розташовувався млин.

2. Міста К і L розташовані в одній півкулі. Пункт К — на 5° паралелі, пункт L — на 60° паралелі. На схематичному рисунку зобразіть можливі варіанти взаємного розташування міст К і L. Відповідь обґрунтуйте.

 

3. На контурній карті України накресліть маршрут Київ — Вінниця — Одеса, визначте географічні координати міст і обчисліть відстані між ними.

4. Складіть вірш у стилі «синквей» з ключовим словом «карта».

2. Перевірка завдань штурманами. В цей час проводиться конкурс віршів.

3. Заповнення групами аркушів самооцінювання (зразок див. урок 8).

IV. Підсумок уроку

Прийом «Мікрофон» (обговорення)

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: