Поширення плодів і насіння. Лабораторна робота

Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітністю плодів інасіння, зі спеціальними пристосуваннями для поширення.

Обладнання й матеріали: гербарний матеріал насінин і плодів, малюнки, фотографії або таблиці із зображенням різних насінин і плодів.

Базові поняття й терміни: плоди, сухі й соковиті плоди, багато- та однонасінні плоди, розкривні та нерозкривні плоди, супліддя.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1.Які фактори можуть впливати на схожість насіння?

2.Як проростає насіння?

3.Що таке період спокою?

III. Вивчення нового матеріалу

Поширення плодів і насіння тваринами

У багатьох рослин до повного дозрівання насіння плоди виконують захисну функцію. Вони можуть мати різні вирости, шипи й колючки, як, наприклад, у дурману або кінського каштана. Нерідко плоди й насіння до моменту дозрівання містять речовини, що надають їм гострого, в’язкого, гіркого смаку або містять отруйні речовини.

Після моменту дозрівання вони, навпаки, стають привабливими за смаком (вишня, слива, волоський горіх, виноград, томат). Саме дозрілі плоди поїдаються тваринами. Насіння в таких рослин зазвичай вкрите настільки міцною оболонкою, що проходить через шлунок тварини без пошкоджень. Так тварини переносять насіння в інше місце.

Насіння і плоди деяких рослин мають різні вирости— шипики, гачечки, якими вони прикріплюються до шерсті тварин і в такий спосіб переносяться змісця на місце.

Часто насіння й плоди, багаті на поживні речовини, збираються тваринами в запас. Частина їх залишається не з’їденою й проростає (наприклад, кедрові горішки— насіння сосни сибірської, яке збирають білки, плоди горіха ліщини та ін.).

Деяке насіння активно викидається із плодів. Наприклад, скажений огірок або розрив-трава звичайна. Після дозрівання плода його стулки в разі легенького дотику до них із силою розкриваються, і насіння розкидається в усі боки. Ускаженого огірка в разі дотику до нього плід відривається від ніжки й насіння із силою викидається назовні.

Поширення насіння і плодів з допомогою тварин може здійснюватися івіншіспособи.

У багатьох рослин поширення плодів і насіння здійснюється з допомогою вітру. При цьому в насіння розвиваються різноманітні летючки, крильця та інші пристосування, а вага самих насінин зменшується.

Мабуть, найвідомішими є летючки в кульбаби. До моменту дозрівання насіння чашечка розростається так, що утворює волосистий чубчик,— своєрідний парашутик, завдяки якому сім’янка довго тримається в повітрі.

Звичайно ж, поширення плодів і насіння вітром має велике значення на відкритих безлісних просторах.

Деякі рослини, що ростуть у степах і пустелях, до моменту дозрівання насіння починають дуже галузитись і набувають форми кулі. Відірвавшись від кореня поривом вітру, такі кульки перекочуються на великі відстані, дорогою розсіюючи насіння (качим, перекотиполе).

Поширення насіння і плодів водою дуже важливе для водних рослин і рослин, що ростуть по берегах річок і озер. Насіння цих рослин не загниває, потрап­ляючи у воду, як насіння більшості сухопутних рослин.

Весняні води під час повені несуть величезну кількість насіння і плодів рослин, поширюючи їх на величезні відстані. Після того як вода спаде, це насіння проростає в нових місцях. Дуже часто таке насіння легке й має різні пристосування для плавання— плавальні міхури (наприклад, розросла чашечка конюшини суничної).

IV. Виконання лабораторної роботи

Лабораторна робота № 10. Будова й різноманітність плодів

Мета:ознайомитися з особливостями будови й різноманітністю плодів.

Обладнання й матеріали:колекції плодів, таблиці із зображенням різних типів плодів, препарувальний набір, муляжі плодів, зошит, підручник.

Хідроботи

1.На прикладі кістянки розгляньте будову оплодня. Для цього препарувальною голкою зніміть шкірочку (зовнішній шар оплодня) і відокремте м’ясисту частину оплодня (середній шар). Розгляньте кісточку (внутрішній шар оплодня). Під нею знаходиться насінина.

2.Замалюйте будову кістянки в розрізі й позначте на малюнку шари оплодня.

3.Наявні у вас плоди розділіть на дві групи. В одну відберіть соковиті плоди, ав другу— сухі плоди.

4.Розгляньте соковиті плоди. Використовуючи малюнки в підручнику й таблиці, визначте тип кожного із соковитих плодів.

5.Розгляньте сухі плоди. Визначте, які з них є розкривними, а які нерозкривними. Використовуючи малюнки в підручнику й таблиці, визначте тип кожного із сухих плодів.

6.Заповніть таблицю і зробіть висновок, у якому вкажіть, які функції виконують різні частини плоду. Рекомендується розглянути плоди чотирьох-шести рослин.

Порівняльна характеристика плодів різних рослин

Рослина

 

Особливості будови плоду

 

Тип плоду

 

Тип оплодня
(сухий, соковитий)

 

Характеристика сухого плоду (розкривний,
нерозкривний)

 

 

 

 

 

V. Домашнє завдання

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: