Природний і супутній нафтові гази, їхній склад, використання

Мета уроку: ознайомити учнів із природними джерелами органічних сполук, із різними поглядами на походження горючих копалин; показати важливість використання їх не тільки як палива, але і як джерела різних органічних сполук; порівняти розташування родовищ у природі, склад і використання природного і супутнього нафтових газів; формувати дбайливе ставлення до природних багатств.

Очікувані результати: учні мають знати основні природні джерела вуглеводнів, їхні характеристики; учні мають розуміти, що економічно доцільнішим є переробляти вуглеводні, одержуючи важливі органічні речовини, ніж використовувати їх як паливо.

Обладнання: зразки вугілля, нафти, продуктів, одержаних із них; економічна карта України або атласи з економічної географії.

Тип уроку: урок вивчення й первинного закріплення нових знань.

n1. Організаційний етап

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _________,

кількість присутніх на уроці ___________, відсутніх ___________.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

n2. Етап перевірки домашнього завдання

2.1. Робота біля дошки (перевірка письмового домашнього завдання).

2.2. Фронтальне опитування за запитаннями підручника.

2.3. Завдання «Знайди відповідність».

Необхідно встановити відповідність між органічною речовиною та її будовою або функціями в живому організмі.

n3. Етап підготовки учнів до активного й усвідомленого засвоєння нового

матеріалу

3.1. Повідомлення теми нового матеріалу.

3.2. Формулювання разом з учнями мети і задач вивчення

нового матеріалу.

Бесіда

Які природні вуглеводні ви знаєте? Як їх використовують? Що таке супутній і природний гази?

Відповіді на ці запитання ви дізнаєтеся на уроці.

3.3. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу.

Природні гази, нафта й кам’яне вугілля — основні джерела вуглеводнів. При їхній переробці одержують практично всі органічні сполуки, що використовуються в різних галузях народного господарства. Обсяги їхнього видобутку зростають із кожним роком, але ще швидше зростає потреба в них. Якщо раніше основна частина природних вуглеводнів використовувалася тільки як паливо, то зараз акценти зміщуються у бік переробки їх із метою одержання органічних речовин: синтетичних волокон, барвників, розчинників, різних видів палива, лікарських препаратів, мастил, пластмас, каучуків тощо.

n4. Актуалізація опорних знань

Запитання до учнів

1. Наведіть приклади застосування вуглеводнів у народному господарстві.

2. Як одержують ці вуглеводні?

n5. Етап засвоєння нових знань

На замітку

Урок можна провести разом з учителем географії.

План пояснення нового матеріалу (лекція із демонструванням колекцій)

1. Огляд основних джерел вуглеводнів: нафта, газ, кам’яне вугілля, горючі сланці, торф, деревина, інші джерела.

2. Природний і супутній гази: місця розташування родовищ у природі, склад, застосування.

n6. Узагальнення й закріплення знань

6.1. Робота з картою України.

Учні знаходять на економічній карті України місця розташування родовищ природних джерел вуглеводнів і виробництв із їхньої переробки.

6.2. Робота з підручником.

Учні, за текстом підручника, а також використовуючи одержані на уроці знання, складають схему використання різних видів природної вуглеводневої сировини.

n7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник ______________________________________________

Робочий зошит __________________________________________

Збірник завдань _________________________________________

7.2. Індивідуальне завдання.

Задача

Природний газ одного з родовищ містить 80 % метану, 5 % етану, 5 % пропану,

4 % азоту й 6 % карбон(IV) оксиду. (Сполуки подані в об’ємних частках.)

Обчисліть об’єм повітря (м3), необхідний для спалювання цього газу об’ємом

2 м3(н. у.). Об’ємну частку кисню в повітрі слід прийняти такою, що становить 21 %.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: