Прямолінійний рівномірний рух

Мета уроку: ознайомити учнів з характерними ознаками прямолінійного рівномірного руху; дати поняття про швидкість рівномірного прямолінійного руху.

Тип уроку: комбінований урок.

План уроку

Контроль знань

10 хв

Самостійна робота № 1 «Відносність руху»

Демонстрації

5 хв

1. Приклади рівномірного руху.

2. Фрагменти відеофільму «Механічний рух»

Вивчення нового матеріалу

25 хв

1. Прямолінійний рівномірний рух.

2. Швидкість прямолінійного рівномірного руху.

3. Одиниці швидкості.

4. Розрахунок шляху й часу руху.

5. Вимірювання швидкості

Закріплення вивченого матеріалу

5 хв

1. Контрольні питання.

2. Навчаємося розв’язувати задачі

 

 

Вивчення нового матеріалу

  1. Прямолінійний рівномірний рух

Коли ми чуємо, що швидкість автомобіля 20 метрів у секунду, то інтуїтивно розуміємо зміст цих слів: за 1 с автомобіль пройде 20 м.

Якщо поїзд за 3 години пройшов 270 км і при цьому не гальмував і не розганявся, це означає, що щогодини він проїжджав 90 км. Тобто швидкість його руху становила 90 км за годину.

У цих прикладах ми вважали, що йавтомобіль і поїзд рухалися так, що за будь-які рівні проміжки часу вони проходили однакові шляхи. Такий рух називають рівномірним.

  • Прямолінійним рівномірним рухомназивають такий рух, за якого тіло за будь-які рівні проміжки часу робить рівні переміщення.

 

 

  1. Швидкість прямолінійного рівномірного руху

 

Поняття про швидкості можна дати на простому прикладі: відстань 6 км турист пройшов за 1 годину, а велосипедист — за 0,5 години.

Чим відрізняється рух туриста від руху велосипедиста? Учні роблять висновок: швидкістю (велосипедист рухається швидше, ніж турист).

Необхідно підкреслити, що про швидкості тіла не можна судити ні за пройденим шляху, ні за часом руху. Для того щоб судити про швидкість тіла, треба одночасно знати пройдений шлях і час руху.

  • Швидкістюпрямолінійного рівномірного руху називають відношення переміщення до проміжку часу, за який відбулося це переміщення:

 

При розв’язанні ряду завдань необхідно вказувати, у якому напрямку рухається тіло. При короткому записі умови завдання записується модуль швидкості, а на рисунку швидкість зображується стрілкою, довжина якої в певному масштабі показує числове значення швидкості.

 

3.Одиниці швидкості

  • 1 м/с — це швидкість такого рівномірного руху, у ході якого тіло за кожну секунду проходить шлях в 1 м.

Швидкість руху можна вимірювати й у см/с, і в км/год, і в км/с.

 

Наприклад, швидкість літака 250 м/с, швидкість світла у вакуумі 300000 км/с, швидкість автомобіля 90 км/год, швидкість пішохода 5 км/год, швидкість равлика 0,6 см/с.

Із цього прикладу видно, що числове значення швидкості, заданої в км/год, в 3,6 раза більше від числового значення швидкості, заданої в м/с.

  1. Розрахунок шляху й часу руху

Якщо відомі швидкість тіла й час при рівномірному русі, то можна знайти пройдений ним шлях:

l=vt.

  1. Вимірювання швидкості

Для вимірювання швидкості створені спеціальні прилади.

Найпоширеніший з них —спідометр, установлений у будь-якому транспортному засобі.

 

 

Питаннядо учнів у ході викладу нового матеріалу

  1. Який рух називають рівномірним? Наведіть приклади рівномірного руху.
  2. Що показує швидкість тіла при рівномірному русі?
  3. Виразіть у км/год такі швидкості: 0,5 м/с, 3 м/с, 20 м/с.
  4. Виразіть у м/с такі швидкості: 3,6 км/год, 72 км/год, 108 км/год.
  5. Яка швидкість більше: 15 м/с або 36 км/год?

 

Закріплення вивченого матеріалу

1. Турист ішов 20 хв зі швидкістю 5,4 км/год. Який шлях він пройшов за цей час?

2. Поїзд довжиною 240 м, рухаючись рівномірно, пройшов міст за 2 хв. Яка швидкість поїзда, якщо довжина моста дорівнює 360 м?

3. Один автомобіль, рухаючись рівномірно зі швидкістю 16 м/с, проїхав тунель за 30 с, а інший автомобіль, рухаючись рівномірно, проїхав той самий тунель за 24 с. Яка швидкість другого автомобіля?

 

Домашнє завдання

1.У-1: § 2. (п.1, 2, 3, 4).

2.Сб-1:

рів1№ 2.5, 2.9, 2.10, 2.11, 2.12.

рів2№ 2.18, 2.20, 2.22, 2.23, 2.26.

рів3№ 2.32, 2.33, 2.38, 2.39, 2.40.

Домашнє завдання-2

1.У-2: § 2.

2.Сб-2:

рів1№ 1.5, 2.1, 2.3, 2.5, 2.7.

рів2№ 2.11, 2.15, 2.17, 2.19, 2.21.

рів3№ 2.30, 2.32, 2.34, 2.35, 2.39.

 

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: