Рослинність і тваринний світ Північної Америки. Особливості природних зон

Рослинність і тваринний світ Північної Америки. Особливості природних зон.Висотна поясність Кордільєр. Вплив діяльності людини на природу. Стихійні явища і їх наслідки. Заповідники і національні парки Північної Америки

Мета:дати характеристику рослинності і тваринного світу Північної Америки, охарактеризувати природні зони та ознайомити учнів з національними парками материка, сформувати чіткі ознаки «тайги» Північної Америки, розкрити зв’язки між поняттями тайга — рослини — тварини — клімат — географічне положення, розвивати навички самостійного пошуку необхідної навчальної інформації, вміння аналізувати та співставляти.

Обладнання:карта природних зон, рослинного світу Північної Америки, атласи, контурні карти, картини природи материка, ілюстрації, малюнки.

Тип уроку:комбінований.

Опорні та базові поняття:природна зона, висотна поясність, заповідник, національний парк, клімат, вплив океанічних течій на природу материка, пасати, мусони, внутрішні води, ґрунти.

Географічна номенклатура:океани:Тихий, Атлантичний, Північно-Льодовитий;моря:Берінґове, Баффіна, Сарґассове, Карібське, Бофорта, Чукотське;затоки:Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска, Св. Лаврентія;протоки:Берінґова, Гудзонова, Юкатанська, Панамський канал.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

Визначення теми і завдань уроку. Самоперевірка підготовки до уроку.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Бліцопитування»

•Що таке широтна зональність? Висотна поясність?

•У чому головна відмінність однієї природної зони від іншої?

•З якими природними зонами ви вже знайомі з попередніх тем?

•Які фактори порушують закономірності протяжності природних зон?

•Якими причинами обумовлюється кількість висотних поясів?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Здивую всіх»

Учитель. Уявіть собі острови, вкриті материковим льодом і практично позбавлені ґрунтів і рослинності. І все ж таки влітку в окремих місцях на кам’янистому ґрунті з’являється бідна рослинність (мохи і лишайники). Хто може сказати, яку природну зону тут описано?

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати природні зони материка Північна Америка. Ми говорили з вами про арктичні пустелі. Хто скаже, які тварини живуть у цій природні зоні?

1.Випереджувальні домашні завдання.Учні по черзі називають природні зони Північної Америки, від арктичних пустель до перемінно-вологих лісів.

2. Прийом «Географічна лабораторія»(робота в парах)

Завдання.Визначте за допомогою різних джерел географічних знань особливості поширення висотної поясності в Кордільєрах.

3. Прийом «Картографічна лабораторія»

Завдання.Показати на карті зону тундри. Нанести на контурну карту природні зони.

4. Розповідь учителя

Під впливом людини природа Північної Америки зазнала великих змін. Аби зберегти природні комплекси в їх первісному вигляді, створено багато заповідників та національних парків. Перлиною північноамериканської природи є Єллоустонський національний парк. Створений в 1874 р., він відомий своїми гейзерами. Тут є гейзери-гіганти, що викидають воду на висоту до 90 м, але вивергаються з проміжками в десятки років, є невеликі фонтанчики заввишки 2–3 м, які б’ють через кожні 3–4 хв, є гейзери-одинаки і групи гейзерів.

Чудовим витвором природи є Великий Каньйон річки Колорадо.

Каньйон простягається на 350 км і має ширину від 6 до 28 км і глибину до 2 км. На річці Колорадо створені національні парки Великий Каньйон і Каньйонлендс. Щороку ці заповідні місця відвідують мільйони туристів.

Ще один національний парк у Північній Америці — Долина Смерті. Розміщена на висоті 86 м нижче рівня моря. В 1913 р. тут зафіксували температуру повітря +56,6 С.

Вплив людини на природні комплекси призводить до розширення територій пустель, знищення деяких цінних порід дерев та деяких видів тварин, а також порушується цілісність природних комплексів.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Експрес-тест»

1.Найбільш поширенні на материку Північна Америка природні зони:

а) арктичного поясу; б) помірного поясу; в) тропічного поясу.

2.Характерний представник зони тундри:

а) вівцебик; б) слон; в) бурий ведмідь.

3.Півострів Каліфорнія знаходиться в межах природної зони:

а) степів; б) тайги; в) пустель і напівпустель.

4.Найпоширенішими рослинами Мексиканського нагір’я є:

а) кактуси; б) мохи і лишайники; в) сосни.

2. Прийом «Мандрівка»

Робота в групах.

І група.Дайте визначення поняттю «тундра». Укажіть істотні ознаки тундри.

II група.Дайте визначення поняттю «тайга». Укажіть істотні ознаки тайги.

IIІ група.Дайте визначення поняттю «арктичні пустелі». Укажіть істотні ознаки арктичних пустель.

3. Прийом «Мікрофон»

•Які природні зони зазнали найбільших змін з боку людини?

•У яких природних зонах розташована велика кількість національних парків і заповідників?

•Назвіть представників тваринного і рослинного світу, що знаходяться під охороною людини.

VI. Підсумок уроку

Прийом «Географічний крос»

Завдання. Закінчіть речення:

1.Негативний вплив людини на природу призводить до збільшення числа таких стихійних лих, як пилові бурі...

2.У країнах північної Америки створені різні природоохоронні території...

3.До найбільш відомих національних парків США належить Єллоустонський...

 

VII.Домашнє завдання

•Опрацювати відповідний матеріал підручника.

•Підготувати повідомлення про описи природи в різних природних зонах.

•Намалювати рослини і тварин материка.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: