Розмаїтість птахів. Їхнє значення в екосистемах та для людини

Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності, а також значенням у природі й житті людини представників рядів

Куроподібні, Гусеподібні, Соколоподібні, Совоподібні, Лелекоподібні, Журавлеподібні.

Обладнання і матеріали: скелети й опудала птахів, таблиці «Тип Хордові. Клас Птахи», «Птахи боліт і узбереж водойм», «Птахи лісу», фотографії та малюнки птахів.

Базові поняття і терміни уроку: Куроподібні, Гусеподібні, Соколоподібні,

Совоподібні, Лелекоподібні, Журавлеподібні.

Концепція уроку

На прикладі конкретних видів показати відмінності й подібність у будові різних рядів птахів. Звернути увагу на зв’язок будови представників різних рядів з їхнім способом життя.

Показати надзвичайне поширення представників класу, їхню роль у різних екосистемах і господарській діяльності людини.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Яке значення для людини мають безкільові птахи?

Яке значення для людини мають пінгвіни?

Яку роль в екосистемах відіграють представники ряду Горобцеподібні?

II. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення учнів

Ряд Куроподібні.

Ряд Гусеподібні.

Ряд Соколоподібні.

Ряд Совоподібні.

Ряд Лелекоподібні.

Ряд Журавлеподібні.

Бесіда з аналізом повідомлень учнів про ряди птахів

(проводиться з одночасним заповненням таблиці)

Ряд або

надряд

Особливості будови

й життєдіяльності

Значення

Представники

Куроподібні

Крила короткі, широкі. По-

літ стрімкий, але нетрива-

лий. Ноги сильні, пристосо-

вані до розгрібання ґрунту.

Виводкові птахи, виводять

по багато пташенят

Деякі види

одомашнені,

інші є об’єктом

промислу (їхня

чисельність

зменшується)

Курка, індич-

ка, цесарка,

тетерев, сіра

куріпка, пере-

пел, глухар,

рябчик

Гусеподібні

Водоплавні птахи з плаваль-

ною перетинкою на ногах.

Дзьоб широкий, сплюсне-

ний, має рогові пластинки.

Добре розвинена куприкова

залоза

Деякі види

одомашнені,

інші є об’єктом

промислу

Сірий гусак,

крижень,

лебеді, гоголь,

чирок, гага

звичайна, до-

машні качки

й гусі

Соколоподібні

Хижі птахи з гачкопо-

дібним дзьобом і довгими

вигнутими кігтями. Дрібні,

середні або великі нагніздні

птахи. Денні хижаки

з добре розвиненим зором.

Харчуються різними ви-

дами тварин (гризунами,

птахами, рибою, комахами

тощо). Перелітні, кочові або

осілі птахи

Регулюють

кількість

різних тварин

у біоценозах

(у тому числі

зерноїдних

гризунів),

можуть завда-

вати незначної

шкоди птахів-

ництву. Ряд

видів потребує

охорони

Беркут, бори-

вітер, чорний

шуліка, тете-

рев’ятник

Совоподібні

Хижі птахи з гачкопо-

дібним дзьобом і довгими

вигнутими кігтями. Дрібні,

середні або великі нагніздні

птахи. Нічні хижаки з до-

бре розвиненим зором і слу-

хом. Харчуються різними

видами тварин (гризунами,

рибою, комахами тощо).

Перелітні, кочові або осілі

птахи

Регулюють

кількість

різних тварин

у біоценозах.

Найважливіші

регулятори

чисельності

мишоподібних

гризунів. Деякі

види потребу-

ють охорони

Пугач, сіра

сова, вухата

сова, полярна

сова

Лелекоподібні

Переважно навколоводні

птахи з довгими дзьобом,

шиєю та ногами. Цівка

й нижня частина гомілки

не оперені. Дрібні, середні

або великі нагніздні птахи.

Харчуються різними вида-

ми тварин (рибою, амфібі-

ями, гризунами, комахами

тощо). Майже всі види

перелітні

Великого

практичного

значення не

мають. Деякі

є об’єктами

спортивного

полювання.

Можуть завда-

вати шкоди ри-

борозплідним

господарствам.

Деякі види

потребують

охорони

Сіра чапля,

велика й мала

білі чаплі,

білий і чорний

лелеки, кол-

пиця

Журавлеподібні

Наземні або водні птахи із

загостреним дзьобом і по-

довженими ногами. Дрібні,

середні або великі виводкові

птахи. Харчуються різними

рослинними або тварин-

ними кормами. Перелітні,

кочові або осілі птахи

Великого

практичного

значення не

мають, але

деякі види

можуть бути

об’єктом про-

мислу. Деякі

види потребу-

ють охорони

Журавель

степовий, жу-

равель сірий,

дрохва, хохітва

III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

Чим сови відрізняються від решти птахів?

Дайте стислу характеристику ряду Лелекоподібні.

Дайте стислу характеристику ряду Соколоподібні.

Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів

Проведіть порівняння рядів Гусеподібні й Куроподібні.

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: