Розмноження й розвиток ссавців. Однопрохідні й сумчасті ссавці

Цілі уроку: ознайомити учнів з особливостями розмноження й розвитку ссавців; провести порівняльну характеристику за цими показниками ссавців і рептилій; ознайомити учнів з основними теоріями походження ссавців, особливостями організації та процесів життєдіяльності яйцекладних і сумчастих ссавців.

Обладнання і матеріали: скелет ссавця (кішки, пацюка тощо), опудало ссавця (заєць, білка тощо), таблиці «Клас Ссавці. Собака», «Клас Плазуни», «Ароморфози хребетних», вологі препарати, які ілюструють внутрішню будову рептилій, птахів і ссавців.

Базові поняття і терміни уроку: диференційовані зуби, яйцекладні, сумчасті й плацентарні ссавці, сумка, молочні залози, теплокровність, клоака, кора головного мозку, плацента, зародок, турбота про потомство.

Концепція уроку

Перелічити головні прогресивні ознаки ссавців. Показати, чому цих тварин виділяють в окрему систематичну групу. Обговорити проблему походження ссавців. Сформулювати поняття про основні особливості розмноження й розвитку ссавців. Описати основні етапи розвитку ссавців. Виділити три основні типи розвитку (однопрохідних, сумчастих і плацентарних ссавців). На прикладі окремих видів показати різні форми турботи про потомство. На прикладі конкретних видів показати відмінності й подібність у будові різних груп ссавців. Звернути увагу на зв’язок будови представників різних груп з їхнім способом життя.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Бесіда

Чим відрізняються птахи й плазуни?

З варіантів відповіді необхідно виділити такі пункти:

- відносна сталість температури тіла;

- пір’яний покрив;

- чотирикамерне серце;

- наявність складної нервової системи;

- турбота про потомство.

Необхідно особливо звернути увагу на взаємозв’язок цих особливостей з еволюційним успіхом птахів.

II. Вивчення нового матеріалу

Основні прогресивні ознаки ссавців:

- відносна сталість температури тіла;

- волосяний покрив;

- чотирикамерне серце;

- наявність складної нервової системи;

- наявність диференційованих зубів;

- турбота про потомство (у тому числі вигодовування дитинчат

молоком).

Звернути увагу на подібність прогресивних ознак птахів і ссавців.

Обговорення питання про походження ссавців

Розглянути можливість походження ссавців від звірозубих рептилій. Відзначити важливість набуття теплокровності, диференційованих зубів і молочних залоз.

Розмноження

Статеві залози ссавців — парні сім’яники та яєчники. Запліднення внутрішнє. Як і зародок птахів і рептилій, зародок ссавців утворює зародкові оболонки (амніон, алантоїс і хоріон). Розвиток зародка відбувається в яйці, сумці або матці. У всіх плацентарних і деяких сумчастих ссавців зародок утворює спеціальний орган — плаценту, що забезпечує його зв’язок з організмом матері. Плацента забезпечує живлення зародка й виводить із його організму продукти обміну.

Розвиток

Залежно від особливостей розмноження й розвитку ссавців поділяють на три групи: яйцекладні, сумчасті та плацентарні.

Яйцекладні

Самки відкладають яйця. Вони довше, ніж у плазунів, перебувають у статевих шляхах, і значну частину розвитку зародок проходить в організмі матері. Дитинчата, що вилупилися з яєць, вигодовуються молоком. Справжніх сосків не мають, залози відкриваються окремо одна від одної на залозистих полях черева самки.

Сумчасті

Плацента погано розвинена, ембріон живиться переважно за рахунок жовтка яйця. Завершується розвиток у сумці матері. Є справжні соски. Живлення зародка молоком пасивне. Молоко впорскується в рот дитинчати в результаті скорочення спеціального м’яза матері.

Плацентарні

Плацента добре розвинена. Дитинчата народжуються більш розвиненими, ніж у сумчастих, і здатні самостійно ссати молоко.

Турбота про потомство

Тією чи іншою мірою всі ссавці піклуються про потомство. Вона полягає у вигодовуванні, обігріві, захисті й догляді дитинчат.

Повідомлення учнів

Повідомлення про яйцекладних ссавців.

Повідомлення про сумчастих ссавців.

Бесіда з аналізом повідомлень учнів про підкласи ссавців (проводиться з одночасним заповненням таблиці)

Підклас

Підклас

Особливості будови

й життєдіяльності

Значення

Представники

Яйце-

кладні

ссавці

Розмножуються, відкладаючи

яйця, плацента й соски відсутні.

Зубів у дорослих форм немає.

Є клоака. Кора головного мозку

розвинена слабко, температура

тіла порівняно низька й непо-

стійна. Наземні або напівводні

форми

Кількість

яйцеклад-

них незначна,

істотного

практичного

значення не

мають

Качкодзьоб,

єхидна, про-

єхидна

Сумчасті

ссавці

Комахоїдні, хижі, рослиноїдні

та всеїдні. Є наземні, підземні,

деревні (у тому числі планеру-

вальні) та напівводні форми. Як

правило, у самок є сумка для

виношування дитинчат. Плацен-

та не розвивається або розвинена

слабко

Деякі види

є об’єктом

промислу,

деякі по-

требують

охорони

Кенгуру,

опосуми, коала, вомбат

 

III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

Коли виникли ссавці?

Від кого могли виникнути ссавці?

Дайте стислу характеристику яйцекладних ссавців.

Дайте стислу характеристику сумчастих ссавців.

Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів

Навіщо ссавцям потрібні різні типи зубів? (Кожен тип зубів виконує певні функції. Різці відкушують їжу, ікла захоплюють і вбивають здобич, кутні зуби пережовують їжу)

Чи могли ссавці виникнути від птахів?

Чи могли ссавці виникнути від амфібій?

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.

Підготувати повідомлення про ряди ссавців

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: