Специфічність ґрунтово-рослинного покриву Африки. Тваринний світ

Мета: дати учням знання про ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ Африки, показати їх специфічність, поглибити знання про природні зони, закономірності їх розміщення на території Африки, розвивати навички роботи з картами атласу, підручником та іншими джерелами географічних знань, виховувати в учнів бережливе ставлення до навколишнього природного середовища.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта Африки, карта природних зон Африки, географічні атласи, електронний атлас ІПТ, слайди рослинного та тваринного світу материка.

Опорні та базові поняття: гілея, фералітні ґрунти, типи пустель, природна зона, ґрунт, гумус.

Географічна номенклатура: острів Мадаґаскар; півострів Сомалі;гори:Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я: Ефіопське, Тібесті; Східно-Африканське плоскогір’я;річки:Ніл, Конґо (Заїр), Ніґер, Замбезі, Оранжева;озера:Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія;пустелі:Сахара, Наміб; напівпустеля Калахарі.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Мікрофон»

•Що таке ґрунт?

•Назвіть найбільш поширені типи ґрунтів.

•Назвіть природні зони світу.

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Визначення мети та завдань уроку, основних етапів роботи.

Прийом «Проблемне питання»

•Зв’язок між ґрунтом та рослинністю.

•Зв’язок між кліматом, рослинним та тваринним світом.

•Вплив господарської діяльності людини на ґрунти, рослинний та тваринний світ території.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

Ґрунт — природне тіло, яке виникло в результаті складних процесів перетворення поверхневих шарів літосфери під спільною дією води, повітря, живих організмів, енергії Сонця.

Умови утворення ґрунтів Африки. Чітке виділення широтної зональності в Африці, яка повторюється по обидві сторони екватора.

2. Робота учнів з картою природних зон в атласі

•Назвати природні зони материка.

•Знайти відмінність видового складу тварин та рослин по природних зонах.

3. Прийом «Творча лабораторія»

Характеристика природних зон (робота по групах).

1 група — вологі екваторіальні ліси.

2 група — перемінно-вологі ліси.

3 група — савани і рідколісся.

4 група — пустелі і напівпустелі.

5 група — вічнозелені твердолисті ліси та чагарники.

4. Робота з підручником

 

Виписати в зошит представників тваринного та рослинного світу, поширені ґрунти кожної зони (результати роботи можна подати у вигляді таблиці).

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Прес-конференція»

Перевірка роботи в зошиті, визначення того наскільки повно та правильно вона виконана.

2. Прийом «Мікрофон»

•Визначте причини багатства рослинного і тваринного світу вологих екваторіальних і перемінно-вологих лісів.

•Чому савани та рідколісся займають найбільшу за площею територію з-поміж природних зон?

•Назвіть причини утворення червоно-жовтих фералітних ґрунтів.

VI. Підсумок уроку

Прийом «Власні приклади»

Учні розповідають про тварин та рослини материка (випереджувальне домашнє завдання).

VII.Домашнє завдання

•Опрацювати текст підручника.

•Зробити малюнки ґрунтових розрізів, рослин та тварин материка.

•Підготувати матеріал про національні парки материка, стихійні природні явища, екологічні проблеми.

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: