Умови, необхідні для забезпечення життєдіяльності рослин

Мета уроку: познайомити учнів з основними умовами, необхідними для розвитку рослини.

Обладнання й матеріали: таблиці й дослідні рослини.

Базові поняття й терміни уроку: тепло, світло, вологість, ґрунт.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1.Який ріст називають верхівковим?

2.Який ріст називають вставним?

3.Які функції виконують фітогормони?

III. Вивчення нового матеріалу

Разом з учнями проаналізувати результати дослідів (див. пам’ятку до уроку) та зробити висновки про вплив умов середовища на ріст і розвиток рослин.

Для з’ясування впливу дихання коріння на його функцію поглинання, а також на ріст і розвиток передбачено один урок.

З’ясування цього питання можна почати з бесіди за питаннями, що мають на меті повторити матеріал про вплив світла, води й мінеральних солей на розвиток рослини.

Під час відповідей на запитання учні аналізують результати дослідів зі з’ясування впливу світла, води, складу ґрунту на розвиток рослини. Відзначають одну з головних причин-наявність у ґрунті достатньої кількості мінеральних солей для живлення рослини, які безупинно поповнювалися за рахунок перегнивання решток рослин, чого не було в безплідній суміші. Учні згадують, що велике значення для розвитку коріння мають вода, мінеральні солій тепло.

Пам’ятка для вчителя

Закласти досліди, що надали б можливість простежити вплив різних умов на ріст і розвиток рослинного організму й у такий спосіб підготувати учнів до вивчення завершальної теми курсу.

1.З’ясувати вплив мінеральних речовин на ріст рослин. Для досліду беруть чотири невеликі квіткові горщечки або паперові стаканчики. Два з них наповнюють добре промитим річковим піском, решту-ґрунтом.

У горщики висаджують по дві насінини томату, що почали проростати. Насінини мають бути однакового розміру. Надалі проростки, що виростають в одному горщику з піском, а в іншому-із ґрунтом, поливають: одні-розчином мінеральних солей, інші-контрольні-звичайною водою.

Приготування розчину: в 1 л охолодженої кип’яченої води розчиняють 1гнатрієвої (або амонійної) селітри та 0,7 г калій хлориду. Солі перемішують до їх цілковитого розчинення, а потім додають до розчину 1 г гранульованого суперфосфату. Підживленя здійснюють приблизно один раз на десять днів, вінший час дослідні рослини, так само, як і контрольні, поливають звичайною водою.

2.З’ясувати вплив світла на ріст і розвиток рослин. Для цього беруть три горщики з ґрунтом і висаджують у них по дві пророслі насінини квасолі однакової величини. Горщики ставлять на добре освітлене, південне вікно. Потім один горщик накривають білим паперовим ковпаком, інший-чорним (пакетом від фотографічного паперу), третій нічим не накривають.

3.З’ясувати вплив вологи на ріст і розвиток рослин. Рослини (проростки томатів, квасолі та ін.) вирощують за нормального й недостатнього поливу.

Кількість води, що витрачається в обох варіантах, точно враховується.

4.З’ясувати вплив температури на ріст рослин. Із цією метою проростки квасолі вирощують за кімнатної температури (20-21 °С) і в холодному приміщенні (5-10 °С). Інтенсивність освітлення і догляд мають бути однаковими.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді напитання

Як впливає на розвиток рослини світло?

Чи впливає на розвиток рослини надлишок або нестача води?

Як впливає на розвиток рослини наявність мінеральних речовин у ґрунті?

V. Домашнє завдання

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: