Узагальнюючий урок: Архімедова сила

Мета уроку: повторити й узагальнити основні положення теми «Архімедова сила. Плавання тіл»; підготувати учнів до тематичної атестації за розділом «Взаємодія тіл».

Тип уроку: урок закріплення знань.

План уроку

Контроль знань

12хв

Самостійна робота № 15 «Закон Архімеда. Умова плавання тіл» — 12 хв (робота проводиться наприкінці уроку)

 

 

Методичні рекомендації

На цьому уроці вчителеві необхідно узагальнити вивчений матеріал за розділом «Взаємодія тіл» і підготувати учнів до тематичного оцінювання знань.

Повторення має включати питання, що зв’язують окремі частини розділу. Більшу частину уроку варто присвятити розв’язанню якісних задач, тому що це дозволить залучити до роботи весь клас: у суперечках і дискусіях народжується істина, й усуваються прогалини в знаннях.

Учитель повинен звернути увагу учнів на ті питання розділу, які, на його думку, слабше ними засвоєні. Узагальнюючи вивчений матеріал, можна запропонувати учням завдання у вигляді тестів.

Розглянемо кілька прикладів таких завдань.

 

Тренувальні тести

1.Людина, що біжить, спіткнувшись, падає вперед. Це відбувається тому, що... (виберіть правильне твердження):

АНа людину діє сила пружності з боку дороги;

Бна людину діє спрямована вперед сила тертя;

Вноги людини продовжують за інерцією рухатися вперед;

Гтіло людини продовжує за інерцією рухатися вперед.

 

2.На столі лежить брусок масою500 г. Виберіть правильне твердження.

АВага бруска більше 5 Н.

БНа брусок діє сила ваги, менша 4 Н.

ВВага бруска дорівнює силі ваги, що діє на брусок.

ГСила ваги спрямована вертикально угору.

 

3.Барометр у квартирі показує 100 кПа. Відзначте, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні.

АЯкщо ввімкнути опалення, показання барометра збільшаться.

БПовітря тисне на кришку стола площею2 м2із силою 50 кН.

ВАтмосферний тиск не діє на риб в акваріумі.

ГТиск в акваріумі на глибині50 смдорівнює 105 кПа.

 

4.Колона, площа основи якої0,5 м2, чинить на ґрунт тиск 5 МПа. Відзначте, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні.

АВага колони дорівнює 10 МН.

БМаса колони більше 200 т.

ВСила тиску колони на ґрунт менше 5МН.

ГМаса колони більше 300 т.

 

5.Куля масою300 гмає об’єм 600 см3. Відзначте, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні.

АКоли куля плаває, сила Архімеда врівноважує силу ваги.

БЦя куля може плавати у воді, поринувши наполовину.

ВЦя куля тоне у ртуті.

ГЦя куля може плавати в гасі.

 

6.У посудині, наполовину заповненій водою, плаває кубик льоду. У посудину доливають гас (він не змішується з водою). Відзначте, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні.

АПри доливанні гасу кубик опускається.

БКубик плаває на границі між водою й гасом.

ВКоли шар гасу покриє кубик, більше 40 % об’єму кубика буде перебувати вище границі розділу вода — гас.

ГПлаваючий кубик перебуває в стані невагомості.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

Г

В

Г

БВ

А Б Г

БВ

 

 

Наступну частину уроку можна присвятити розв’язанню задач на закон Архімеда й плавання тіл.

1. Чи діє сила Архімеда в умовах невагомості?

Розв’язок. Сила Архімеда виникає внаслідок того, що тиск рідини на різні ділянки поверхні тіла неоднаковий: відповідно до формулитиск зростає із глибиною. У невагомості ваговий тиск рідини відсутній, тиск рідини у всіх точках однаковий. Тому сила Архімеда відсутня.

2. Плоска крижина, що пливе по ріці, виступає над водою на5 см. Чи пройде вона над мілиною, де глибина ріки40 см? (Відповідь: ні)

3. Скільки туристів можуть, не замочивши ноги, переправитися через ріку на плоті з десяти дубових колод об’ємом0,3 м3кожна? Середня маса туриста з рюкзаком75 кг. (Відповідь: 8)

4. Одна із двох однакових пробок плаває в гасі, а інша — у воді. На яку із пробок діє більша виштовхувальна сила? У скільки разів більша? (Відповідь: виштовхувальні сили однакові)

 

На завершення уроку можна провести самостійну роботу № 15

«Закон Архімеда. Умова плавання тіл». (Якщо вчитель не встигне дати самостійну роботу на уроці, то можна запропонувати учням виконати її вдома.)

 

Домашнє завдання-1

Підготуватися до тематичного оцінювання знань

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: