Відмінність Євразії за геологічною будовою від інших материків

Мета: визначити основні особливості тектонічної та геологічної будови Євразії; з’ясувати наслідки впливу давніх зледенінь на формування рельєфу материка, визначити закономірності розташування сейсмічно активних зон на материку, продовжувати формувати вміння працювати з різними видами карт та джерелами географічних знань.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атласи, зошити (робота в таблиці з попереднього уроку), фізична та тектонічна карти Євразії, зображення Джомолунґми, Казбеку, Монблану та ін., геохронологічна таблиця, слайди з краєвидами Євразії для мультимедійної дошки.

Опорні та базові поняття:геохронологічна таблиця, епоха горотворення, старі та молоді складчасті області, геосинклінальні пояси, платформи, плити, щити, тектонічний розлом, горст, грабен.

Географічна номенклатура:гори:Альпи, Піренеї, Апенніни, Карпати, Кримські, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-Шань, Гімалаї (г. Джомолунґма);рівнини:Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська;низовини:Прикаспійська, Індо-Ґанґська, Месопотамська; Середньоросійська височина;плоскогір’я:Середньосибірське, Декан;нагір’я:Тібет, Іранське;вулкани:Гекла, Етна, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма, Кракатау;платформи:Східноєвропейська, Сибірська, Тарімська, Аравійська, Індостанська, Західносибірська, Туранська,геосинклінальні пояси:Альпійсько-Гімалайський, Тихоокеанське «Вогняне кільце»;щити:Балтійський, Український.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

Прийом «Здивую всіх»

Учитель.Погляньте на дошку. Як ви гадаєте, яку вершину ви бачите?

Саме так, це Джомолунґма — найвизначніша з вершин планети Земля.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1. Прийом «Взаємоопитування»

Учні протягом 2–3 хвилин перевіряють рівень обізнаності в матеріалі домашнього завдання.

2. Прийом «Географічна мозаїка»

•Рівнинна ділянка суходолу висотою до 200 метрів над рівнем моря...(Височина)

•Конусоподібна гора з круглим за­глибленням (кратером) на вершині, крізь яке на поверхню Землі виливається лава, виходять гази і водяна пара, викидаються вулканічний попіл та уламки гірських порід...(Вулкан)

•Велика стійка ділянка кристалічних порід, що вкриті шаром осадових та вулканічних порід...(Платформа)

3. Прийом «Творчий пошук»

•З яких ер складається геологічний час?

•Визначте за геохронологічною таблицею основні періоди горотворення на Землі.

•Які події відбулися в певні періоди горотворення?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Проблемне питання»

Учитель. Для вірного аналізу причин розподілу форм рельєфу та корисних копалин необхідно знати тектонічну та геологічну будову материка. Який зв’язок прослідковується між рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами на прикладі материка Євразія?

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «Картографічний практикум»

Завдання.З’ясувати за допомогою тематичних карт атласу основні тектонічні структури материка, проаналізувати їх геологічний вік. Визначити, яким кольором позначають найдавніші частини земної кори. Що вони представляють собою в тектонічному відношенні? З яких тектонічних платформ складається територія Євразії?

2. Прийом «Бліцопитування»

•Що таке «сейсмічно активна зона»?

•Які сейсмічно-активні зони є на материку Євразія?

•На які групи поділяються льодовики?

3. Прийом «Картографічна лабораторія»

Завдання.За допомогою фізичної карти материка визначте основні форми рельєфу та, порівнявши результати роботи з тектонічною картою, назвіть відповідні їм тектонічні структури.(Робота виконується по рядах у парах.)

І ряд — низовини;

II ряд — височини;

IIІ ряд — гори.

4. Прийом «Мікрофон»

Учні підбивають підсумки роботи.

5. Прийом «Мандрівка»

Завдання.Здійсніть мандрівку до інших материків та визначте відмінності їх рельєфу від рельєфу Євразії.(Робота виконується по групах.)

І група — Євразія та Африка;

II група — Євразія та Австралія;

IIІ група — Євразія та Південна Америка;

IV група — Євразія та Північна Америка;

V група — Євразія та Антарктида;

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Географічна лабораторія»

Завдання.За зразком почати заповнювати таблицю в зошитах.

Регіон Євразії

 

Тектонічна будова

 

Основні форми рельєфу

 

Типи корисних копалин

 

платформа

 

область складчастості

 

гори

 

рівнини

 

паливні

 

рудні

 

нерудні

 

давня

 

молода

 

Північна Європа

 

Балтійський щит давньої Східноєвропейської платформи

 

Каледонська

 

 

Скандинавські

 

+

 

 

Мідні,

залізні

 

 

 

VІ. Підсумок уроку

1. Прийом «Мікрофон»

Чим будова поверхні Євразії відрізняється від усіх інших материків?

2. Прийом «Експрес-тест»

1.По складності і різноманітності будови земної кори і рельєфу Єв­разія:

а) перевершує Африку і Північну Америку;

б) перевершує Африку, але поступається Північній Америці;

в) поступається Африці, але перевершує Північну Америку;

г) поступається Африці і Північній Америці.

2.Амплітуда висот на території Євразії досягає близько... кілометрів.

а) 5; б) 7; в) 9; г) 11.

3.Найбільш високими на території Євразії є гірські системи, утворені в:

а) якнайдавнішу складчастість;б) стародавню складчастість;

в) середню складчастість;г) нову складчастість.

4. Нагір’я, для якого характерні найбільші абсолютні висоти:

а) Іранське; б) Памір; в) Малоазіатське; г) Тібет.

5. Сейсмічні пояси в Євразії протягуються уздовж... околиць мате­рика.

а) Західних і північних; б) північних і східних;

в) східних і південних; г) південних і західних.

6. Гори, що розташовані в областях стародавньої складчастості...

а) Карпати і Кавказ; б) Кавказ і Піренеї;

в) Піренеї і Скандинавські; г) Скандинавські і Алтай.

7. Уздовж східного узбережжя Євразії протягується... пояс.

а) Мідно-нікелевий; б) свинцево-цинковий;

в) олов’яно-вольфрамовий; г) залізо-марганцевий.

VІІ.Домашнє завдання

•Опрацювати відповідний текст у підручнику.

•Продовжити заповнення таблиці.

•Підготувати додатковий матеріал до уроку (повідомлення про окремі форми рельєфу Євразії, гірські вершини, родовища корисних копалин).

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: