Вплив на здоров’я підлітків тютюнового диму, алкоголю, наркотичних і токсичних речовин
Мета уроку:  розглянути негативний вплив на здоров’я підлітків тютюнового диму, алкоголю, наркотичних і токсичних речовин; розвивати вміння учнів аналізувати процеси формування наркотичної залежності під дією нікотину, алкоголю, наркотичних і токсичних речовин.
 
Очікувані результати: учні повинні наводити приклади негативного впливу тютюнокуріння, алкоголю, наркотичних і токсичних речовин на здоров’я; учні повинні пояснювати згубність вживання наркотичних речовин різного походження для здоров’я підлітків; учні повинні розуміти необхідність протистояти впливу реклами тютюнових і алкогольних виробів.
 
Обладнання: папір А3, А2, фломастери                                                                             
 
Тип уроку: засвоєння нових знань.
 
Горілка з ніг людей збиває. (Народна мудрість)
 
n    1. Організаційний етап
 
n    2. Актуалізація опорних знань
2.1. Перевірка індивідуальних завдань.
 
2.2. Фронтальна бесіда.
 
1.   Що таке звичка?
 
2.   Як формуються звички?
 
3.   Наведіть приклади корисних звичок.
 
4.   Наведіть приклади шкідливих звичок.
 
5.   Чи може людина позбутися шкідливих звичок?
 
2.3. «Розподіли на групи».
 
Учні в зошиті розподіляють подані на дошці слова на дві групи «Корисні звички» та «Шкідливі звички» .
 
Слова на дошці: куріння, акуратність вживання алкоголю, вживання наркотиків, заняття спортом, вживання токсичних речовин, дотримання розпорядку дня, ввічливість, регулярне миття під душем, любов до читання, безвідповідальність, вживання слів-паразитів, щоденні прогулянки, харчування у фаст-фудах.
 
2.4. «Клуб ерудитів» (робота в групах).
 
Учні після обговорення мають розтлумачити пропонований вислів та відповісти на запитання (якщо вони виникнуть у слухачів).
 
1 група: Пияцтво батьків — причина слабкості та хвороб дітей. (Гіппократ)
 
2 група: Ми п’ємо за здоров’я один одного і шкодимо власному здоров’ю. (Дж. К. Джером)
 
3 група: Горілка без вогню розум спалить. (Народна мудрість)
 
n    3. Мотивація навчальної діяльності
 
3.1. Повідомлення теми уроку та формулювання разом з учнями мети та задач вивчення нового матеріалу.
 
3.2. Дискусія.
 
— Чи вигідно комусь формування шкідливих звичок в людей?
 
3.3. Проблемне запитання.
 
— Що потрібно робити, щоб захиститися від шкідливих звичок?
 
n    4. Етап засвоєння нових знань
 
1.   Вплив на здоров’я шкідливих речовин (робота в групах).
 
1 група: куріння;
 
2 група: алкоголь;
 
3 група: токсичні речовини;
 
4 група: наркотичні речовини.
 
У кожній групі формуються підгрупи «За» та «Проти».
 
Учні читають матеріал підручника зі своєї теми, обговорюють і готують презентацію у довільній формі. У процесі презентації:
 
а)   наводять аргументи «за» та аргументи «проти»;
 
б)   дають відповідь на запитання:
 
— Кому це вигідно?
 
— Як протидіяти цій спокусі?
 
2.   Аналіз та обговорення схеми (на аркуші для копіювання).
 
n    5. Узагальнення та закріплення знань
 
5.1. Практична робота «Моделювання ситуації відмови від сигарет, алкоголю і наркотиків».
 
5.2. Робота з підручником (індивідуально або в парах).
 
5.3. Гра «Підлітковий парламент» (робота в групах).
 
Кожний «парламентський комітет» має підготувати та представити на розгляд законодавчий акт проти наркотиків, алкоголю або куріння. Доповідач відповідає на запитання фракцій (інших груп) та спікера (учителя). Проект закону виноситься на відкрите голосування і приймається (або не приймається) більшістю голосів.
 
5.4. Розгадування кросворда.
 
5.5. «Ми не байдужі».
 
Колективне складання на дошці пропозицій з допомоги дітям, які опинилися «заручниками» шкідливих звичок.
 
5.6. Обговорення епіграфа до уроку та відповідь на проблемне запитання.
 
n    6. Підбиття підсумків уроку
 
«Вільний мікрофон»
 
Учні по черзі висловлюють своє ставлення до теми уроку.
 
n    7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
 
Індивідуальні завдання.
 
1.   Намалюй монстра алкоголю. Який від нього існує захист?
 
2.   Намалюй нікотинового монстра. Звідки він з’являється?
 
3.    Намалюй наркотичного монстра. Хто допоможе його подолати?
 
4.   Намалюй герб захисника людей від наркотичних речовин.
 
5.   Зроби колаж, що буде пропагувати життя без алкоголю, тютюну, наркотиків. Скористайся допомогою батьків або друзів.
 
6.   Зроби з друзями міні-фільм (за допомогою мобільного телефону або камери) про ставлення твоїх однолітків до наркотиків під назвою «Ми вміємо захищатися».
 
Додатки:
 

4. Етап засвоєння нових знань

1. Вплив на здоров’я шкідливих речовин (робота в групах)

Вплив куріння на підлітка

• Порушення функції легень (порушення ритму дихання (задишка), постійний сухий кашель).

• Нервові розлади (неспокій, роздратування, неконтрольовані емоції).

• Зниження імунітету, часті респіраторні захворювання.

• Стійка залежність організму підлітка від нікотину.

• Пожовтіння емалі зубів, неприємний запах із рота.

• Погіршення пам’яті.

 

Вплив алкоголю на підлітка

• Психологічні порушення (агресивність, втрата здатності керувати своєю поведінкою, нервові розлади).

• Формування стійкої залежності підлітка до вживання алкоголю.

• Руйнація клітин головного мозку.

• Розлад травлення, виразкові хвороби шлунка, ожиріння.

• Зниження імунітету, часті хвороби з важкими наслідками.

• Соціальне руйнування особистості.

• Порушення уваги, пам’яті, сповільнення реакцій.

У підлітків мозкова тканина містить менше Фосфору і більше води, ніж у дорослих і швидше накопичує алкоголь.

Якщо швидкість надходження алкоголю в клітини печінки більша, ніж швидкість його розкладання (0,1 г на /кг маси тіла за годину), то починається процес токсичного ураження клітин.

Близько 10% алкоголю виділяється з організму через легені, порушуючи проникність судин легенів. Хлопці в 4 рази частіше пробують алкогольні напої в шкільному віці, ніж дівчатка.

 

Важлива інформація

• Унаслідок одного сильного сп’яніння гине до 20 тис. клітин головного мозку, оскільки більш ніж 30% алкоголю затримується в нервових клітинах головного мозку.

• Відомі випадки отруєння підлітків незначними, з точки зору дорослих, дозами алкоголю, оскільки чим молодший організм, тим більш руйнівна дія алкоголю.

• Існує таке поняття «Закон трьох поколінь». Воно ґрунтується на дослідженні французького психіатра Морреля, який вивчав деградацію поколінь алкоголіків і дійшов висновку, що до четвертого покоління алкоголіків потенціал їхнього родоводу вичерпується. Рід закінчується.

 

Вплив наркотичних речовин на підлітка

• Формування стійкої залежності.

• Руйнування психіки, нервові розлади.

• Асоціальна поведінка.

• Руйнування імунітету.

• Порушення роботи систем і органів організму.

• Незворотні зміни в головному мозку, руйнування його клітин.

• Деградація особистості.

 

 

Загальна дія нікотину, алкоголю,

наркотичних речовин

 

 

 

 

 

Руйнування здоров’я

 

Формування залежності

 

Кримінальна поведінка

                   

 

Узагальнення роботи груп:

Усі групи пропонують свої відповіді на запитання вчителя:

—Що спільного між цими речовинами? (Формування залежності.)

—Як вони впливають на здоров’я?

—Чому люди все ж таки вживають алкоголь, нікотин, наркотичні та токсичні речовини?

—Чому люди поблажливіше ставляться до куріння, алкоголю, ніж до вживання наркотиків?

—Що таке пасивне паління?

—Де брати гроші на подібні «розваги»?

 

ÚЦікава інформація

У багатьох країнах світу активно борються з курінням:

• У США штраф до 3000 доларів чекає кожного, хто спробує закурити в Нью-йоркському ресторані з кількістю місць більше 35.

• В Італії останнім часом взагалі кинули палити в суспільних місцях — ресторанах, барах, музеях, банках і офісних приміщеннях. Із порушників там стягують штраф до 125 євро.

• В Англії на гроші, які як штраф платить порушник законодавства, можна купити уживаний автомобіль.

• У Франції за куріння в ресторанах, кафе і на перонах з недавніх пір доводиться платити настільки ж великі штрафи.

• У Данії значно зросли ціни на цигарки.

• У Сінгапурі палити на вулицях дозволено, а струшувати попіл ні... Тому, хто впустить коробку з-під цигарок, загрожує штраф у 625 доларів.

• У Токіо з 2002 року заборонено палити у всіх громадських місцях під загрозою величезного штрафу.

• Керівники заводів, банків, офісів почали давати надбавку до заробітної плати некурящим співробітникам.

• Ось деякі із закликів антитютюнових програм інших країн:

«Не піддавайся шкідливій звичці!»

«Не спалюй своє майбутнє!»

«У Європі сьогодні курити не модно!»

«Вибирай сам — бути здоровим чи курити?»

Уроки на схожу тему:
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: